آرای امریکایی‌های بومی بر نتایج انتخابات امریکا اثر گذار است – اما به سود کی؟

در حالیکه فقط چهار هفتۀ دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده باقی‌مانده است، فعالان امریکایی‌های بومی تلاش‌ها را برای افزایش مشارکت سرخ‌پوستان امریکایی در انتخابات، به ویژه ایالت‌هایی چون اریزونا و وسکانسن تشدید کرده اند.

گروه‌هایی چون بنیاد حقوق امریکایی‌های بومی تلاش دارند تا به موانع فراروی مشارکت رای‌دهندگان چون انزوای آنان، زیربنای ضعیف، دسترسی محدود به انترنت را در کنار محدودیت‌های ثبت نام حضوری رای‌دهندگان و رای‌دهی پیش از وقت بردارند.

چالش‌ها در اریزونا

اریزونا که کم از کم ۲۲ قبیلۀ امریکایی‌های بومی در آن زیست دارد، نقش کلیدی در پیروزی حزب برنده در انتخابات سال ۲۰۲۰ در این ایالت بازی کرد.

با اینحال، مشکل پیش آمده در ثبت نام رای‌دهندگان در این ایالت، کم از کم ۲۱۸هزار رای‌دهنده را متاثر کرده است.

این مشکل ناشی از خطایی است که در سیستم کمپیوتر دفتر توزیع جواز رانندگی این ایالت به وجود آمده و نشان می‌دهد که برخی افراد تابعیت شان را اثبات کرده اند، در حالیکه آنان چنین کاری را نکرده اند.

واشنگتن پست براستناد شواهدی گفته است که این موضوع نگرانی رهبران حزب دموکرات اریزونا را برانگیخته است. آنان نگران اند که حل این خطا می‌تواند رای دهندگان را از حق رای محروم کند یا تیوری‌های توطیه را ایجاد کند. اما باوجود این خطا، محکمه عالی ایالت اریزونا حکم داده است که افراد آسیب پذیر می‌توانند در انتخابات فدرال و ایالتی رای بدهند.

جینی پریش، مدیر اجرایی "رای دهندگان بومی اریزونا "می‌گوید که تاثیر آن بر رای دهندگان بومی تاکنون نامشخص است. او تاکید کرد که بومیان امریکا هنگام رای دادن با چالش‌های مداومی از جمله الزام ایالت اریزونا برای نشان دادن ثبوت آدرس فزیکی در محل رای‌گیری، مواجه استند.

پریش گفت که آنان اکثراً از صندوق‌های پستی استفاده می‌کنند، بناً بسیاری از آنان ثبوتی را که آدرس آنان را نشان دهد، ندارند. او گفت: "ما فقط باید به جامعه خود یادآوری کنیم که چه کارت هویتی برای روز انتخابات نیاز دارند. بهترین دفاع ما حمله است."

رای دادن بر اساس رسیدگی به مسایل قبایلی، نه حزبی

گبریل آر سنچز، استاد پوهنتون نیومکسیکو، به صدای امریکا گفت که ترجیحات رای‌دهی بومیان امریکایی به خوبی مطالعه نشده است. او گفت: "داده‌ها این فرضیه را که اکثر آنان (بومی‌ها) دموکرات هستند، تایید نمی‌کند."

نظرسنجی او نشان می‌دهد که اکثریت رای‌دهندگان بومی به دموکرات‌ها تمایل دارند، اما نه به پیمانۀ سایر گروه‌های اقلیت مانند رای‌دهندگان سیاه‌پوست و لاتین تبار. در انتخابات ۲۰۲۰ حدود ۶۰ درصد از بومیان امریکا از جو بایدن، رییس جمهور امریکا حمایت کردند، اما این میزان تا سال ۲۰۲۲ اندکی کاهش یافت.

سنچز گفت: "رای دهندگان بومی به ما می گویند که واقعاً حزبی نیستند. آنان ارزیابی می‌کنند که کدام حزب در هر دوره انتخابات بهتر به مسایل قبیله‌ای رسیدگی می‌کند."

به عنوان مثال، در سرمقاله روز دوشنبه روزنامهٔ "ناواهو تایمز"، فرانسین بردلی آرتور، عضو قبیلهٔ ناواهو و یکی از بنیانگذاران خانه آزادی در سنت مایکلز، اریزونا، توضیح می‌دهد که چرا بسیاری از ناواهوها از دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوریخواه حمایت می‌کنند.

او می نویسد: "در فرهنگ (قبیله) ناواهو، زندگی مقدس است، از جمله زندگی در رحم. ادارهٔ ترمپ از ارزش‌های حامی زندگی حمایت می‌کند که عمیقاً با سنت‌های ما سازگار است."

او می‌گوید که زمانی که کاملا هریس، نامزد حزب دموکرات، لوی سارنوال ایالت کالیفورنیا بود با کم از کم ۱۵ درخواست بومیان برای بازپس‌گیری زمین‌هایشان مخالفت کرد.

کمپاین کاملا هریس و معاونش تم والز این هفته ابتکاری را برای تعامل بهتر با جوامع بومی از طریق اطلاع رسانی مناسب فرهنگی آغاز کرد.

پگی فلناگن، معاون والی مینسوتا ضمن اعلام این ابتکار گفت: "معاون رییس جمهور هریس مدافع سرسخت حاکمیت قبایل بوده و برای تامین بودجه برای مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و توسعه اقتصادی تلاش می‌کند که واقعاً جوامع ما را توانمند می ‌سازد."

پگی فلناگن، عضو قبیله بومی اوجیبوی، در سال ۲۰۱۸ در کنار تم والز به حیث معاون والی ایالت مینسوتا انتخاب شد و رای دهندگان بومی امیدوارند که اگر هریس-والز موفق شود، او نخستین زن بومی امریکایی خواهد بود که به عنوان والی یک ایالت انتخاب خواهد شد.

مناظره نامزدان معاونیت ریاست جمهوری امریکا

تم والز، والی مینسوتا و معاون تکت انتخاباتی کاملا هریس، نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا به تاریخ اول اکتوبر (۱۰ میزان) برای نخستین بار با جیمز دیوید ونس، سناتور امریکایی و معاون تکت انتخاباتی دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوریخواه مناظره کرد.

مفسران بومی در گفتگویی در فیسبوک که از سوی شبکۀ خبری بومی‌ها راه اندازی شده بود، ابراز ناامیدی کردند که نامزدان روی مسایلی، از جمله حاکمیت قبایل و تغییرات اقلیم که برای رای دهندگان بومی حیاتی است، صحبت نکردند.

جودیت لبلانک، عضو قبیله "کادو" و مدیر اتحادیه تنظیم کننده امور بومیان، گفت از اینکه والز کار خود را با فلناگن برجسته نکرده است، ناامید شده است.

آرون پیمنت، عضو قبیله بومی چیپیوا، گفت که رای دهندگان بومی در ایالت های رقابتی می‌توانند به پیروزی دموکرات ها کمک کنند.

پیمنت گفت: "آیا نامزدان نگران این هستند که اگر به طرفداری از بومی‌ها صحبت کنند، ناگهان آنها افراط‌گرا تلقی می‌شوند...؟"

معاونان تکت انتخاباتی ترمپ و هریس در مناظره در مورد طرح ترمپ برای استفاده از زمین‌های فدرال برای اعمار مسکن صحبت کردند. جودیت لبلانک در سرمقاله ‌ای که در شبکۀ خبری آنلاین بومی‌ها نشر شد، از این پیشنهاد انتقاد کرد و هشدار داد که این امر می‌تواند به تصرف زمین‌های قبایل منجر شود.