منشی عمومی ناتو:‌ آلمان اختیار دارد که برای اوکراین میزایل پتریوت بدهد یا خیر

میزایل‌های پتریوت ساخت امریکا، بخشی عمدهٔ دفاعی برخی از کشورهای عضو ناتو می‌باشد

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) روز جمعه ۲۵ نومبر (چهارم قوس) گفت که مربوط آلمان است تا تصمیم بگیرد که آیا میزایل‌های دفاعی پتریوت را برای اوکراین فراهم کند یا خیر.

این اظهارات ستولتنبرگ پس از آن بیان شد که پولند از آلمان خواست تا میزایل‌های پتریوت را برای اوکراین ارسال کند.

پس از آنکه یک میزایل ساخت روسیه هفتهٔ گذشته توسط نیروهای اوکراینی پرتاب شد و تصادفاََ در یکی از روستاهای پولند اصابت کرد،‌ آلمان پيشنهاد ارسال سيستم پيشرفته پتریوت ساخت امریکا را برای پولند کرد.

اما مقام‌های پولند به برلین گفتند تا این سیستم دفاعی میزایل‌های پتریوت را برای کیف ارسال کند تا در مقابل حملات میزایلی روسیه از خود دفاع کند.

ستولتنبرگ گفت:‌ "من از پیشنهاد آلمان مبنی بر ارسال میزایل‌های پتریوت برای تقویت سیستم دفاعی پولند استقبال می‌کنم" اما منشی عمومی ناتو تاکید کرد که هر پلانی مبنی برای ارسال تسلیحات مشخص برای اوکراین،‌ یک "تصمیم ملی" است.

این مقام ارشد ناتو افزود که توافق روی چنین مسایل باید در مشوره با سایر متحدان صورت بگیرد، اما تاکید کرد که "در آخر روز، تصمیم را حکومت‌های ملی اتخاذ می‌کنند."

وزیر دفاع آلمان روز پنجشنبه ۲۴ نومبر (سوم قوس) گفت که برلین نیاز دارد تا با سایر متحدان خود در مورد ارسال میزایل‌های دفاعی پتریوت برای اوکراین، صحبت کند.

در همین حال، یک سخنگوی حکومت آلمان روز جمعه ۲۵ نومبر گفت که کشورش به موقف وارسا توجه می‌کند و افزود که "در حال حاضر، ما این موضوع را با متحدین خود بحث می‌کنیم که در مورد پیشنهاد پولند چگونه تعامل صورت بگیرد."

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که از آن نه ماه سپری می‌شود،‌ متحدین ناتو به ارزش میلیارد‌ها دالر کمک های تسلیحاتی را برای اوکراین فراهم کرده اند تا نیروهای آن کشور در برابر تهاجم روسیه از خود دفاع کنند. این کمک‌های نظامی شامل سیستم دفاع هوایی مدرن می‌شود.

آلمان پیش از این سیستم میزایل دفاعی میان برد موسوم به "Iris-T system" را برای کیف فراهم کرده است تا از خود در مقابل حملات نیروهای روسیه محافظت کند.

ستولتنبرگ همچنین گفته است که از وزيران خارجهٔ ناتو که هفته آينده در بخارست، پایتخت رومانیا،‌ ملاقات می‌کنند، خواهد خواست تا روند تحويلدهی تسلیحات به اوکراين را افزایش دهند.

این مقام ارشد ناتو گفت:‌ "حمایت از اوکراین،‌ بهترین گزینه برای افزایش چانس راه حل صلح‌آمیز" در جنگ اوکراین است. بنا بر این، به گفتهٔ ستولتنبرگ، "ناتو تا زمانی که نیاز باشد در کنار اوکراین ایستاده خواهد شد. ما عقب نشینی نمی‌کنیم."

ایالات متحده و سایر متحدین ناتو تا حالا از ارسال میزایل‌های دور برد پتریوت برای اوکراین اجتناب کرده اند.

سیستم میزایل پتریوت ساخت ایالات متحده یک بخش مهم دفاعی برای برخی از اعضای ناتو می‌باشد.

واشنگتن از قبل سیستم میزایل‌های پتریوت را در پولند و آلمان نصب کرده و این سیستم را به سلواکیا نیز ارسال کرده است.