ناتو به هدف نشان دادن قدرت به روسیه، بزرگترین تمرینات نظامی خود را آغاز کرد

عکس آرشیف

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) بزرگترین تمرینات نظامی خود را که پس از جنگ سرد پیشینه نداشته به هدف قدرت نمایی و هشدار به روسیه در هفتهٔ جاری آغاز کرد.

قرار است حدود ۹۰ هزار پرسونل نظامی از ۳۱ کشور عضو ناتو در این تمرینات نظامی موسوم به "مدافعان ثابت‌قدم ۲۰۲۴" شرکت کنند.

به گفتهٔ مسوولان، در این تمرینات ۵۰ کشتی نیروهای بحری، ۸۰ طیاره و بیش از ۱۰۰۰ هزار واسطهٔ نظامی شرکت خواهند کرد.

ناتو در بیانیه‌ای روز جمعه ۲۶ جنوری (ششم دلو) گفت که این تمرینات "نشان خواهد داد که ناتو می‌تواند عملیات‌های پیچیده و متنوع را برای چندین ماه، در امتداد هزاران کیلومتر، از قله‌های مرتفع شمال تا مرکز و شرق اروپا و در هر شرایطی انجام دهد."

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، روز سه شنبه در بروکسل،‌ پایتخت بلجیم،‌ به خبرنگاران گفت: "ما همهٔ این کارها را انجام می‌دهیم تا نشان دهیم که آمادگی و نیروی کافی داریم تا هرگونه فرضیات نادرست و سوتفاهم را در مسکو در مورد آمادگی ناتو برای محافظت از هر وجب خاک ناتو، از بین ببریم."

استولتنبرگ افزود: "تا زمانی که ناتو چنین آمادگی نشان دهد، هیچ عضوی مورد حمله قرار نخواهد گرفت."

در عین حال، بعضی از کارشناسان نظامی گفته اند که مشکلات لوژستیکی از جمله جابجایی سربازان و تجهیزات در برخی مناطق، بخش حیاتی این تمرینات خواهد بود.

لیانا فیکس، مفسر امور اروپایی در شورای روابط خارجی در واشنگتن دی‌سی، به صدای امریکا گفت: "چگونه به آنجا می‌رسند؟ و چقدر سریع به آنجا می‌رسند؟ زیرا جنگ در اوکراین نشان داد که کندی به این معنی است که بخشی از خاک شما می‌تواند اشغال شود و باید باز پس گرفته شود."

به همین دلیل، به گفتهٔ فیکس، بهتر است در لحظهٔ وقوع حمله از آن سرزمین دفاع شود.

سویدن که امیدوار است ماه آینده به ناتو بپیوندد، نیز در این رزمایش که بزرگترین تمرینات نظامی ناتو پس از دههٔ ۱۹۸۰ است، اشتراک می‌کند.

هنگری اکنون تنها متحد ناتو است که درخواست عضویت سویدن را تایید نکرده است. صدراعظم سویدن روز پنجشنبه اعلام کرد که هفتهٔ آینده با ویکتور اوربان، همتای هنگری خود در بروکسل ملاقات خواهد کرد.

ترکیه که عضو ناتو است، عضویت سویدن را برای بیش از یک سال به تعویق انداخته بود و این کشور را به پناه دادن به اعضای حزب کارگران کردستان متهم کرده بود، گروهی که انقره آنرا تروریستی خوانده است.

اما رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، روز پنجشنبه، ۲۵ جنوری (پنجم دلو) پس از منظوری پارلمان این کشور درخواست عضویت سویدن در ناتو را امضا کرد.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، فنلند و سویدن سیاست بی‌طرفی را کنار گذشته و برای کسب عضویت ناتو درخواست دادند.

فنلند به تاریخ چهارم اپریل ۲۰۲۳ عضویت ناتو را به دست آورد و ۳۱مین عضو این پیمان نظامی شد. اما سویدن به دلیل مخالفت ترکیه و هنگری که عضو ناتو استند، تا حال نتوانسته است با این پیمان یکجا شود.