در حمله‌ای تندروان اسلامگرا در کانگو ۱۵ نفر کشته شدند

نیروهای جمهوری دموکراتیک کانگو (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

مقامات محلی در جمهوری دموکراتیک کانگو روز یکشنبه ۲۹ جنوری (نهم دلو) گفتند که در اثر موج تازه‌ای حملات تندروان وابسته به گروه دولت اسلامی (داعش) دست کم ۱۵ نفر کشته شدند.

دیودون مالانگای، یک مقام محلی، گفته است که حملات همزمان بین ساعت چهار تا پنج صبح به وقت محل در سه قریه انجام شد.

او به خبرگزاری فرانس پرس گفت:‌ "ما در قریهٔ مانیالا هفت جسد را پیدا کردیم... در [قریهٔ] اوفای، هشت کشته، به شمول هفت زن پیدا شد'' و افزود که شمار قربانیان احتمالاََ بیشتر از این باشد.

یک منبع امداد رسانی هفت کشته را در مانیلا و "دست کم هشت" کشته را در منطقهٔ اوفاف تایید کرده است.

نیروهای دموکراتیک متفقین (ADF) که وابسته به داعش است به قریهٔ باندیبيز نیز حمله کردند، اما مقاومت نیروهای امنیتی کانگو موجب شد تا تندوران از ساحه فرار کنند. در این حمله به غیرنظامی آسیبی نرسیده است.

نیروهای دموکراتیک متفقین مسوول حملهٔ هفته گذشته در کیوو شمالی نیز خوانده شدند،‌ حمله‌ای که در آن، ۲۳ نفر کشته شدند. تندروان داعش ادعا کرده اند که در حمله‌ٔ ۱۶ جنوری سال روان میلادی بر یک کلیسا ۲۰ مسیحی را کشتند، اما مقامات کانگو روز دوشنبه گفتند که در این حمله ۱۴ نفر کشته و ۶۳ نفر دیگر زخمی شده اند.

بیش از ۱۲۰ گروه مسلح از چندین دهه‌ به اینسو در شرق جمهوری دموکراتیک کانگو فعالیت دارند. بسیاری از این گروه‌ها میراث جنگ‌های منطقه‌ای است که در آغاز قرن شعله‌ور شد.

بر اساس گزارش ملل متحد، درگیری‌ها در جمهوری دموکراتیک کانگو موجب بی‌جا شدن نزدیک به شش میلیون نفر شده و صدها هزار نفر دیگر با ناامنی شدید غذایی مواجه اند.