مفتی داغستان روسیه پوشیدن نقاب زنان را منع کرد

عکس آرشیف

عالمان دینی اسلامی در داغستان روسیه روز چهارشنبه، سوم ماه جولای (۱۳ سرطان) پس از آن پوشیدن نقاب زنان را در این منطقۀ با اکثریت مسلمان منع کردند که چند حملۀ همزمان بر کلیسا ها و کنیسه‌ها در آن کشور کم از کم ۲۲ کشته برجا گذاشت.

مفتی منطقه داغستان، که دارای اکثریت نفوس مسلمان است، در یک اعلامیه در تلگرام نوشت که بعد از درخواست وزارت امور مذهبی و آگاهی عامۀ روسیه، ممنوعیت "موقت" را بر پوشش نقاب وضع کرد.

گزارش ها از حملاتی که به تاریخ ۲۳ جون به وقوع پیوست، حاکیست که یک تن از مردان مسلح، پلان فرار با پوشش نقاب را داشت.

این مفتی با اشاره به این ممنوعیت گفته است: "تا زمان از بین رفتن تهدیدهای مشخص شده و دستیابی به یک نتیجه مذهبی تازه، نافذ خواهد بود".

پوشش نقاب اسلامی در داغستان روسیه، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پیشین در سال ۱۹۹۱ رایج شده است.

گرچه تعداد اندکی از زنان در داغستان، این نوع حجاب را می‌پوشند ولی پوشش نقاب در شهر های بزرگ این منطقه، رایج است. ممنوعیت قانونی مشابه بر پوشش نقاب، در چند کشور اروپا و کشور های عضو پیشین بلاک شوروی، نیز نافذ شده است.

در تاریخ ۲۳ جون، ۲۲ تن در حملات همزمان بر کلیسا های ارتدوکس، کنیسه ها و پوسته های پولیس در سراسر داغستان کشته شدند. نیرو های امنیتی میگویند که آنها، پنج مهاجم را در درگیری که باعث حریق در یک کنیسه در شهر دیربینت شد، کشتند.

امنیت در منطقه داغستان در طول سال‌های اخیر بهبود یافته است، اما این منطقه در طول سالیان ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، درگیر شورش‌های اسلام گرایان بود که از منطقه همجوار چیچنیا به این محل سرایت نموده بود.

در ماه اکتوبر، یک گروه ضد اسراییل بر یک میدان هوایی در مخاچ قلعه، پایتخت داغستان، یورش برد تا شهروندان اسراییل و یهودهایی را که در یک پرواز از تل ابیب رسیده بودند، هدف قرار دهد.

پنج ماه بعد از این رویداد، در ماه مارچ، ۱۴۵ تن در حمله‌ای بر یک سالون کنسرت در مسکو کشته شدند که مسوولیت این حمله را یک گروه مرتبط به داعش در آسیای مرکزی به عهده گرفت. مقامات روسیه، چند شهروند تاجیکستان را توقیف کردند که به گفتۀ آنان، این حمله مسلحانه را سازماندهی کرده بودند.