کوریای شمالی دو میزایل کروز استراتیژیک را از یک کشتی تحت‌البحری پرتاب کرد

یک مرد در یکی از ایستگاه‌‌های ریل سیوول، پایتخت کوریای جنوبی، هنگام تماشای تصویر میزایلی که از کشتی تحت البحری کوریای شمالی پرتاب شده است (آرشیف)

کوریای شمالی روز یکشنبه ۱۲ مارچ (۲۱ حوت) از سواحل شرقی خود دو میزایل کروز استراتیژیک را از یک کشتی تحت البحری پرتاب کرد.

پرتاب این دو میزایل کروز استراتیژیک یک روز پس از آن صورت گرفت که پیونگ از پاسخ ''قوی'' در برابر تمرینات نظامی مشترک ایالات متحده و کوریای جنوبی هشدار داد.

خبرگزاری رسمی کوریای شمالی (KCNA) گزارش داده است که پرتاب این میزایل کروز نشان دهندهٔ توانایی پیونگ یانگ در پاسخ به ''نیروی بسیار قدرتمند امپریالیستی ایالات متحده و نیروهای دست نشاندهٔ کوریای جنوبی'' است.

بر اساس این گزارش، میزایل‌های کروز استراتیژیک نزدیک به ۱۵۰۰ کیلومتر را در ظرف ۱۲۵ دقیقه طی کردند. خبرگزاری رسمی کوریای شمالی گفته است که این میزایل‌های کروز از کشتی تحت‌ البحری آزمایشی موسوم به "قهرمان ۲۴ اگست" پرتاب شدند.

کوریای جنوبی نیز با نشر اعلامیه‌ای تایید کرده است که پرتاب این میزایل‌های کروز توسط کوریای شمالی را زیر نظارت داشت و حالا جزییات این میزایل را در هماهمگی با ایالات متحده بررسی و تحلیل می‌کند.

کوریای شمالی از سال‌ها به اینسو توانایی‌های خود را برای انجام پرتاب‌ میزایل از کشتی‌های تحت‌البحری توسعه داده است که از لحاظ تیوری شناسایی آنها مشکل‌تر است.

کوریای شمالی طی سال‌های گذشته به طور بی سابقه انواع مختلف میزایل‌های، به شمول میزایل بالستیک قاره پیما، را پرتاب کرده است.

امریکا و کوریای جنوبی دوشنبهٔ گذشته تمرینات گسترده نظامی را در شبه جزیرهٔ کوریا آغاز کردند و قرار است این تمرینات که در پنج سال گذشته، بزرگترین تمرینات نظامی مشترک پنداشته می‌شود، برای ۱۱ روز ادامه یابد.

ایالات متحده و کوریای جنوبی می‌گویند که تمرینات نظامی مشترک آنان جنبهٔ دفاعی دارد. اما کوریای شمالی این تمرینات را آمادگی برای حمله تلقی می‌کند و در اغلب موارد از این تمرینات نظامی مشترک به عنوان فرصتی برای انجام نمایش قدرت نظامی و آزمایش‌های تسلیحاتی بزرگ خود استفاده می‌کند.

ایالات متحده و کوریای جنوبی پس از سال ۲۰۱۸ به این امید تمرینات نظامی خود را لغو و یا کاهش دادند که شاید دپلوماسی با کوریای شمالی نتیجه بدهد.

اما این دو کشور سال گذشته پس از آن تمرینات نظامی مشترک شان را از سر گرفتند که کوریای شمالی به طور بی سابقه‌ میزایل‌های بالستیک را آزمایش کرد و به طور آشکار تهدید کرد که در صورت درگیری‌،‌ در مقابل رقبای خود از سلاح‌های هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

کوریای شمالی اکثراََ در زمان تشدید خصومت‌ها با ایالات متحده و کوریای جنوبی، از لفاظی‌های آتشین کار می‌گیرد. شماری از ناظران می‌گویند که اقدامات احتمالی کوریای شمالی می‌تواند شامل آزمایش هسته‌ای یا پرتاب نوع جدیدی از میزایل بالستیک قاره پیما باشد که توان هدف قرار دادن قلمرو اصلی ایالات متحده را دارد.