اوباما خواستار بودجۀ اضافی برای افغانستان و عراق شد

از این بودجۀ پیشنهادی پنج اعشاریه هشت میلیادر دالر آن به منظور اجرای عملیات وزارت دفاع ایالات متحده در افغانستان و مبارزه نظامی علیه شورشیان داعش در سوریه و عراق تقاضا به عمل آمده است.

پنج اعشاریه هشت میلیارد دالر متباقی آن از طریق وزارت خارجه ایالات متحده و ادارات بین المللی انکشافی امریکا به هدف تلاشهای ضد افراطیت تقاضا شده است.

اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات متحده میگوید که تصویب بودجه اضافی به اردوی امریکا، حکومت افغانستان را در تأمین امنیت کشور و تطبیق پلانهای امنیتی کمک خواهد کرد. آقای کارتر میگوید تصویب بودجۀ اضافی به اردو جنگ علیۀ داعش را نیز تسریع خواهد کرد.

آقای کارتر طی اعلامیۀ گفته است که "این پلان تلاش ما را در شکست داعش افزایش خواهد داد."

وزیر دفاع ایالات متحده گفته است که تصویب بودجۀ اضافی قابلیت نیروهای هوایی افغان را افزایش خواهد داد."این پلان تصمیم رئیس جمهور اوباما را تحقق خواهد داد تا از طریق تعین سربازان ما، ستراتیژی حکومت افغانستان بهتر حمایت شود و قابلیت های هوایي افغانستان افزایش یابد تا نیروهای امنیتی افغان امنیت کشور را تأمین کنند."

در این بودجۀ پیشنهادی دونیم میلیون دالر برای تعین٨۴٠٠ سرباز امریکایی مستقر در افغانستان سربازان اختصاص داده شده است تا بتوانند با همکاری حکومت افغانستان د تأمین امنیت نقش موثر را ایفا کنند.

در این بودجۀ پیشنهادی همچنان ٣٨٣ میلیون دالر برای حملات هوایی بر داعش و پنج اعشاریه هشت میلیارد دالر برای آوردن ثبات در عراق و کمک در خنثی کردن ماینهای فرش شده در برخی از کشورهای جنگ زده اختصاص داده شده است.

مقامات امریکایی آرزومند اند که کانگرس در هفتۀ آینده روی این پیشنهاد بحث کند و آن را تصویب نماید.

رئیس جمهور اوباما دیروز این پیشنهاد را به کانگرس کشورش ارسال داشت.

آقای اوباما گفته است که این بودجه به هدف ادامه جنگ علیۀ داعش، در تعین تعداد سربازان امریکا در خارج از کشور و مدرن کردن هلیکوپترهای اردوی افغانستان تقاضا شده است.

حکومت ایالات متحده در سال ٢٠١٦ حدود ۵۳۰ میلیارد دالر بودجه را تصویب کرده بود و با تصویب بودجۀ جدید این رقم به ۵۴۰ میلیارد دالر خواهد رسید.

مک تورنبری رئیس کمتیه نظامی در مجلس نمایندگان کانگرس امریکا میگوید که این پیشنهاد کافی نیست.

آقای تورنبری میگوید "این اقدام جنگ علیۀ داعش را افزایش نمی بخشد و نه هم در جلوگیری تهدیدها موثر تمام میشود."

پس از پیروزی حزب جمهوریخواه در مجالس سنا و نمایندگان ایالات متحده بعید به نظر میرسد که به پیشنهاد ارایه شده از جانب بارک اوباما جواب مثبت داده شود.

تاکنون حکومت افغانستان نیز در مورد این تصمیم ایالات متحده واکنش نشان نداده است ولی حکوت افغانستان همیشه کمک جامعه جهانی و ایالات متحده را به اردوی افغانستان مهم و حیاتی خوانده است.