اوباما مصوبۀ تمدید تعزیرات بر ایران را توشیح نکرد

رئیس جمهور امریکا می گوید که تمدید تعزیرات بر ایران تا زمانی بی تاثیر خواهد بود که تهران بر تعهدات خود عمل کند

انتظار میرفت که بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، مصوبۀ تمدید ۱۰ سالۀ تعزیرات بر ایران را توشیح کند. اما حال، جاش ارنست، سخنگوی قصر سفید، گفته است که آقای اوباما تصمیم گرفت تا بدون امضا و توشیح وی، این مصوبه به قانون مبدل گردد.

گرچه عدم توشح مسودۀ تعزیرات ۱۰ ساله بر ایران، مانع وضع تعزیرات بر این کشور نمی گردد، اما حرکت رئیس جمهور اوباما به مثابۀ یک اقدام نمادین است که اقدام قانونگذاران را در این مورد رد کرده است.

قصر سفید استدلال می کند که تمدید تعزیرات برای ۱۰ سال بعدی بر ایران، غیر ضروری است، زیرا ایالات متحده دارای سایر صلاحیت هایی است که در صورت لزوم، می تواند ایران را مجازات کند. مقامات قصر سفید همچنان ابراز نگرانی کرده اند که تمدید تعزیرات ممکن توافق هسته‌ای با ایران را تضعیف کند.

ایران نیز هشدار داده است که هرگاه تعزیرات ایالات متحده بر آن کشور تمدید گردد، در مقابل پاسخ خواهد داد. مقامات ایرانی استدلال می کنند که تمدید این تعزیرات، تخطی از توافق هسته‌ای است که میان تهران و قدرت های جهان صورت گرفته است.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران با پنج عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد و آلمان، تعزیرات اقتصادی بر ایران لغو گردید و در عوض فعالیت های هسته‌ای آن کشور، محدود شد.

روز سه شنبه، ایران در مورد تمدید تعزیرات امریکا به ملل متحد شکایت کرد. علاوه بر آن، رئیس جمهور ایران به دانشمندان هسته‌ای کشورش هدایت داده تا کار طرح و تولید موتور های هسته‌ای برای استفاده در سیستم حمل و نقل بحری و فراهم آوری مواد سوخت را به آن آغاز کنند.

اما قانونگذاران ایالات متحده استدلال می کنند که تمدید قانون تعزیرات بر ایران که برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ میلادی وضع شد، می تواند به مثابۀ وسیلۀ فشار بر آن کشور باشد تا تهران از توافق هسته‌ای عدول نکند و به همین شکل در منطقه دست به اعمال تخریبی نزند.

سنای ایالات متحده این قانون را به اتفاق آرا تصویب کرد، اما مجلس نمایندگان امریکا، با اختلافات شدید آنرا تصویب کرد.

ادارۀ باراک اوباما به شمول جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده، تاکید دارد که تمدید این قانون تا زمانی بر ایران بی اثر خواهد بود که تهران بر تعهدات اش، پابند باقی بماند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، بار ها ازتوافق هسته‌ای انتقاد کرده و خواهان مذاکره برای تغییر این توافق شده است. بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، نیز گفته است که پلان به آقای ترمپ لابی کند تا این توافق باطل گردد.