محمد یونس حکومت موقت بنگله‌دیش را رهبری می‌کند - مقام‌ها

محمد یونس، برنده جایزه صلح، حکومت موقت بنگله‌دیش را رهبری خواهد کرد

​مقا‌م‌های بنگله‌دیش روز چهار شنبه هفتم گست (۱۷ اسد) گفتند که محمد یونس، اقتصاددان و برندۀ جایزه صلح نوبل، حکومت موقت آن کشور را رهبری خواهد کرد.

دو روز پیش از این، شیخ حسینه، صدراعظم پیشین بنگله‌دیش، به دنبال اعتراضات گسترده که رهبری آن را دانش‌جویان به عهده داشته، از سمت خود استعفا و از کشورش فرار کرد. به تعقیب فرار حسینه، اردوی بنگله‌دیش ادارۀ امور آن کشور را به دوش گرفت و اعلام کرد که حکومت موقت را تشکیل می‌دهد.

خبرگزاری اسوشیتد پرس از قول سخنگوی ریاست جمهوری بنگله‌دیش گزارش داده است که پس از صحبت با احزاب سیاسی و سایر گروه‌های با نفوذ در مورد انتصاب سایر اعضای حکومت موقت به رهبری یونس به زودی تصمیم گرفته خواهد شد.

محمد شهاب‌الدین، رییس جمهور بنگله‌دیش، روز سه‌شنبه برای بیش از پنج ساعت با رهبران دانش‌جویان معترض، سه نظامی ارشد آن کشور، اعضای جامعه مدنی و رهبران تجارت و سرمایه گذاری در مورد انتصاب رییس حکومت آن کشور گفتگو کرد.

ناهید اسلام، رهبر اصلی ''دانش‌جویان ضد تبعیض" روز سه شنبه در یک پیام ویدیویی گفت: ''ما تصمیم گرفته‌ایم که حکومت موقت ایجاد شود که در آن داکتر محمد یونس، برندهٔ جایزهٔ نوبل، جایزه مشهور بین‌المللی که به طور گسترده قابل قبول است، مشاور ارشد باشد.''

جنبش "دانش‌جویان ضد تبعیض" ساعاتی بعد گفتند که یونس این پیشنهاد را پذیرفته است.

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، انتظار می‌رود که یونس به زودی از پاریس، پایتخت فرانسه، به کشورش برگردد.

به تعقیب این تصمیم، رهبران دانش‌جویان معترض نیمه شب سه شنبه به وقت محلی با رضایت و استقبال از این تصمیم، اقامتگاه رسمی رییس جمهور را ترک کردند.

یونس ۸۴ ساله،‌ بین مردم بنگله‌دیش محبوبیت دارد، زیرا کارکرد او از طریق فراهم‌آوری قرضه‌های کوچک، میلیون‌ها نفر را در آن کشور از فقر نجات داد. اما وی با خصومت حسینه نیز مواجه شد، زیرا صدراعظم پیشین بنگله‌دیش، او را به ''مکیدن خون'' مردم فقیر متهم می‌کرد.

حسینه ۷۶ ساله که از سال ۲۰۰۹ میلادی تا پنجم اگست ۲۰۲۴ در قدرت باقی ماند، در انتخابات ماه جنوری به تقلب در انتخابات متهم شد. در ماه‌های اخیر،‌ میلیون‌ها بنگله‌دیشی با راه اندازی اعتراضات خیابانی، خواهان کناره‌گیری وی از کرسی صدارت شدند.

پیش از این، رییس‌ جمهور بنگله‌دیش، پارلمان را منحل کرد و راه را برای برگزاری انتخابات جدید برای جایگزینی صدراعظم پیشین،‌ باز کرد.

در عین حال، شماری از مقامات ارشد نظامی بنگله‌دیش روز سه‌ شنبه از موقف‌های شان تغییر و تبدیل شدند. دانش‌جویان معترض گفته‌اند که آنان حکومتی را که از حمایت نظامیان برخوردار باشد، اجازه نخواهند داد.

در همین حال، جاده‌های داکه، پایتخت بنگله‌دیش، که در هفته‌های اخیر شاهد تظاهرات گسترده توام با خشونت بود،‌ روز سه‌شنبه نسبتاََ آرام بود و پرواز‌ها از میدان هوایی اصلی پایتخت از سر گرفته شد.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های اسو شیتد پرس و فرانس پرس گرفته شده است.