یوناما به طالبان: به محدودیت‌ها علیه زنان و دختران خاتمه دهید

دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) به مناسب هشتم مارچ، روز جهانی همبستگی زنان از پیامد محدودیت‌ها علیه زنان و دختران توسط طالبان هشدار می‌دهد و می‌گوید که اگر این محدودیت‌ها برداشته نشود، این کشور بیشتر از پیش با تهدید فقر و انزوا مواجه خواهد شد.

یوناما روز جمعه هشتم مارچ (۱۸ حوت) با نشر اعلامیه‌ای به نقل از روزا اوتنبایووا، نماینده خاص منشی عمومی ملل متحد نگاشته است که هشتم مارچ امسال در جهان تحت شعار "سرمایه‌گذاری بر زنان" تجلیل می‌شود، اما وضعیت برای زنان در افغانستان برعکس است.

اوتنبایووا گفته است: "جای اندوه است که دقیقاً برعکس آن را در افغانستان می‌بینیم، یک سرمایه‌گذاری منفی فاجعه بار و عمدی که صدمات شدیدی بر زنان و دختران وارد می‌کند و تنها باعث ایجاد مانع برای صلح و رفاه می‌گردد.

دفتر هیات معاونت ملل متحد از حکومت طالبان خواسته است که به محدودیت‌ها علیه زنان و دختران نقطۀ پایان بگذارند، ورنه "خطر سوق این کشور به سوی فقر و انزوای بیشتر وجود دارد".

ملل متحد گفته است که مقامات طالبان از اگست ۲۰۲۱ به این طرف، محدودیت‌های فزاینده را بر حقوق و آزادی‌های اساسی زنان و دختران وضع کرده است که ممنوعیت زنان و دختران به آموزش دورۀ ثانوی و عالی، رفتن به تفریحگاه‌ها و ورزشگاه‌ها و ممنوعیت کار در ادارات غیرحکومتی به شمول دفاتر سازمان ملل متحد بخشی از این محدودیت‌ها است.

یوناما از عملکرد سرکوب‌گرایانۀ طالبان علیه زنان به دلیل عدم رعایت "پوشش اسلامی" نگرانی کرده و گفته است که چنین اقدامات و بازداشت‌های خودسرانه زنان را بیشتر از پیش به انزوا سوق می‌دهد.

در اعلامیۀ یوناما به مشوره‌های منظم اداره زنان ملل متحد، سازمان بین‌المللی مهاجرت و هیات معاونت ملل متحد در افغانستان اشاره شده و آمده است که یافته‌های این ادارات روند کاهش امید و ترس از امنیت شخصی را در میان زنان برجسته کرده است.

یوناما گفته است: "زنان افغان همچنین می‌گویند کهب رای تلاش‌های خود جهت ایجاد تغییر در داخله کشور به حمایت جهانی نیاز دارند. این شامل دادخواهی با مقامات حاکم طالبان برای حکومت فراگیری، حصول اطمینان از مشارکت فعال و نمایندگی زنان افغان در تمامی گفتگوها در مورد آینده افغانستان و حفظ کمک‌های بین‌المللی که مستقیم از زنان حمایت می‌کند، می‌شود".

بر اساس آمار ملل متحد در سال روان میلادی بیش از ۱۲ میلیون زن افغان به کمک‌های بشری نیازمند استند.

در همین حال، الیسون دیویدیان، نماینده ویژه زنان سازمان ملل متحد در افغانستان، گفته است که فضا برای زنان و دختران در افغانستان با سرعت نگران‌کننده در حال تنگ‌ترشدن است و این وضعیت منجر به تضعیف چشم‌انداز آینده افغانستان برای نجات از پیامدهای ویرانگر منازعه، فقر و انزوا می‌شود.

دیویدیان گفته است: "وضعیت زنان و دختران افغان باید در محراق نگرانی‌ها و اقدامات جهانی قرار گیرد. مبارزه برای حقوق زنان در افغانستان، مبارزه‌ای جهانی و نبردی برای حقوق زنان در همه جا است".

این مقام اداره زنان ملل متحد تاکید کرده است که اقدامات جامعه جهانی و ملل متحد برای زنان و دختران افغان، یک آزمون نهایی است.

به گفتۀ وی، محدودیت‌های وضع‌شدۀ طالبان بر زنان و دختران در مغایرت با تعهدات حقوق بشری قرار دارد که افغانستان به عنوان یکی از کشورهای عضو در قبال آن مکلفیت دارد.

هشتم مارچ به عنوان روز جهانی زن برای حمایت از حقوق بشر زنان در سراسر جهان بزرگداشت می‌شود. اما پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، این روز به طور رسمی توسط حکومت طالبان تجلیل نمی‌شود.

مقامات حکومت طالبان می‌گویند که به تمام حقوق زنان در چوکات شریعت اسلامی متعهد اند، اما حکومت این گروه در حدود ۹۰۰ روز است که مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بسته اند و از ۱۴ ماه به این طرف مانع رفتن زنان و دختران افغان به دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی شده است.

علاوه بر این، حکومت طالبان کار زنان در ادارات غیردولتی، به شمول دفاتر ملل متحد، را منع کرده و بر پوشش و سفر زنان ده‌ها فرمان را صادر کرده است. همچنان زنان از رفتن به پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها محروم شده اند.

حکومت طالبان هنوز در رابطه به اعلامیۀ یوناما واکنش نشان نداده است، اما مقامات این گروه گفته اند که محدودیت‌ها بر آموزش زنان موقتی است، اما در زمینۀ کار زنان در ادارات هنوز موقف رسمی بیان نکرده اند.