حملهٔ مسلحانه بر کلیسا در ترکیه یک کشته برجا گذاشت 

کلیسایی در شرق ترکیه

وزارت داخلهٔ ترکیه روز یکشنبه ۲۸ جنوری (هشتم دلو) گفت که مردان مسلح در استانبول بر یک کلیسای ایتالیایی گلوله باری کردند که در نتیجهٔ آن یک نفر کشته شد.

علی یریلیکایا، وزیر داخلهٔ ترکیه، گفت که به نظر می‌رسد هدف این حمله تلاش برای "ترور" یک نفر بود و افراد مسلح نقاب‌پوش در میان ده‌ها نفر، تنها یک نفر را هدف قرار داده و کشتند.

مقامات ترکی فرد کشته را سی‌تی معرفی کرده و گفته اند که انگیزهٔ این حمله تا حالا روشن نشده است. آنان در مورد فرد کشته شده معلومات بیشتر ارایه نکرده اند.

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک، این حمله را فوراً تقبیح کرد.

وزیر داخلهٔ‌ ترکیه ضمن محکوم کردن این حمله گفت که تحقیقات دراین خصوص آغاز شده و تلاش‌ها برای یافتن حمله کنندگان فراری جریان دارد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه،‌ در یک تماس تلیفونی به کشیش کلیسای ایتالیایی تسلیت عرض کرده و نیز گفت که برای یافتن هر چه زودتر عاملان حملهٔ امروزی "گام‌های لازمی" برداشته شده است.

مقامات محلی گفتند که این حمله در جریان مراسم دینی که در آن ۴۰ نفر اشتراک داشتند، صورت گرفت.

در این حال، انتونیو تایانی، وزیر خارجهٔ ایتالیا، گفت که این حمله را شدیداً تقبیح می‌کند و از مقامات ترکی می‌خواهد تا عاملان آنرا یافت کنند.

مقامات محلی گفته اند که در این حمله به هیچ کسی دیگری آسیب نرسیده است.

در ماه دسمبر سال گذشته، نیروهای ترکی ۳۲ نفر را به ظن داشتن روابط با گروه داعش بازداشت کردند که به گفتهٔ مقامات آن کشور، این افراد می‌خواستند بر کلیساها و کنیسه‌ها و سفارت عراق حملاتی را راه اندازی کنند.

گروه داعش در ترکیه حملات متعددی را راه اندازی کرده است. در سال ۲۰۱۷ این گروه در یک حمله بر یک کلب شبانه ۳۹ نفر را کشت.