هفتۀ جهانی تغذیه با شیر مادر؛ بیش از یک سوم نوزادان در افغانستان از شیر مادر محروم اند

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) در "هفتۀ جهانی تغذیه با شیر مادر" می‌گوید که ۳۷ درصد نوزادان در افغانستان با شیر مادر تغذیه نمی‌شوند.

ورونیکا هاوسر، یکی از مقامات این ادارۀ ملل متحد با نشر پیامی تصویری امروز سه‌شنبه اول اگست (۱۰ اسد) گفت که بر اساس اصول اولیه، نوزادان باید در شش ماه اول زندگی صرف با شیر مادر تغذیه شوند و سپس غذاهای دیگر در کنار شیر مادر تا دو سال برای شان داده شود.

اما او در مورد وضعیت شیردهی مادران به نوزادان گفت: "در افغانستان تنها ۶۳ درصد از نوزادان در شش ماه اول با شیر مادر تغذیه می‌شوند".

زرمینه صافی، متخصص تغذیه در یونیسف می‌گوید که تغذیه با شیر مادر بهترین غذا برای جلوگیری از سوتغذی در نزد نوزادان و کودکان است، چون همۀ مواد مغذی را در خود دارد.

او افزود که برای برخی مادران شیردهی به فرزندش در آغاز کار آسانی نیست و باید آنان از سایر زنان در این خصوص بپرسند و مهارت‌های شان را در مورد نحوه شیردهی به نوزادان تقویت کنند.

این در حالی است که به گفتۀ مقامات یونیسف، متخصصان و مشاوران تغذیه این اداره از مراکز صحی در روستاهای کوچک گرفته تا شفاخانه‌های شهرهای بزرگ و ولایات، به مادران در مورد نحوۀ شیردهی مشوره می‌دهند و آنان را کمک می‌کنند.

صافی گفت: "به دلیل هنجارهای فرهنگی در افغانستان، اکثر زنان نمی‌توانند در مورد شیردهی از کارکنان صحی مرد مشوره دریافت کنند، بنابرین اگر مادر برای شیردهی مشکل دارد و نتواند از یک کارمند زن مشوره بگیرد، مشکل همچنان پابرجا خواهد ماند".

به باور خانم صافی اگر نوزادان و کودکان با شیر مادر تغذیه نشوند، با تاثیرات منفی درازمدت در بخش صحت و تغذیه در زندگی مواجه خواهند بود.

او تاکید کرد که برای حمایت و گسترش تغذیه با شیر مادر، مشاورین و متخصصان زن در جامعۀ ضروری است.

نجلا یکی از داکتران متخصص در یکی از شفاخانه‌های تحت حمایت برنامه جهانی غذا نیز می‌گوید که تغذیه با شیر مادر برای زندگی نوزادان مهم است و باید هر مادر آن را درک کند.

او گفت که شیر مادر مغذی و ارزان است و برعلاوۀ ایجاد عاطفه بین مادر و کودک، مقاومت بدن کودک را بلند می‌برد.

داکتر نجلا معتقد است که شیر مادر حیثیت واکسین را دارد که بدن کودکان را در برابر امراض وقایه می‌کند. او تاکید کرد که مادران پس از ولادت باید فله شیر شان را نیز به نوزادان بدهند.

این در حالی است که بر اساس یک گزارش مشترک اداره‌های مختلف ملل متحد که حدود دو هفته پیش نشر شد، در تغذیه با شیر مادر در سراسر جهان پیشرفت دیده شده است، طوری که ۴۸ درصد نوزادان کمتر از شش ماه از شیر مادر مستفید می‌شوند و این آمار بیانگر نزدیک شدن به هدف ۲۰۲۵ است.

اما گزارش تاکید کرده است که برای دستیابی به اهداف سوتغذیه در سال ۲۰۳۰ به تلاش‌های بیشتر و هماهنگ نیاز است.