انتخابات در ۵۰ کشور؛ نصف جمعیت جهان رهبران شان را انتخاب می‌کنند

در جریان سال ۲۰۲۴ میلادی، در۵۰ کشور که در آن ۵۰ در صد جمعیت جهان زیست دارند، انتخابات راه اندازی می‌شود.

از ایالات متحده گرفته تا پاکستان، روسیه، تایوان، بریتانیا، هند، السلوادور، مکسیکو و افریقای جنوبی و سایر کشورها شاهد رقابت‌های ریاست جمهوری و پارلمانی خواهند بود. این رقابت‌ها برای حقوق بشر، اقتصاد‌ها، روابط بین الملل و صلح در کشورهای بی‌ثبات، پیچیدگی‌هایی را به همراه خواهد داشت.

در برخی از کشورها، رای گیری به صورت آزاد و عادلانه برگزار نخواهد شد و در بسیاری از کشورهای دیگر، سرکوب نامزدهای مخالف، رای‌دهندگان بیزار از تقلب و موجودیت فرصت برای دستکاری و نشر اطلاعات نادرست، سرنوشت دموکراسی را به یک موضوع اصلی مبارزات انتخاباتی تبدیل کرده است.

در تقویم انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نیز به تاریخ پنجم نومبر، جو بایدن با رقیب جمهوریخواهش که احتمال دارد دونالد ترمپ باشد، به رقابت خواهد پرداخت.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در تایوان به روز شنبه تحت فشار شدید چین برگزار خواهد شد، انتخاباتی که نتیجهٔ آن برای کشورهای منطقه و ایالات متحده با اهمیت پنداشته می‌شود.

این در حالی است که بیجینگ تهدید کرده است که برای الحاق تایوان با خاک چین، از قوهٔ نظامی استفاده خواهد کرد. جمعیت ۲۳ میلیونی تایوان اما خواستار استقلال این کشور است.

در جنوب آسیا، شیخ حسینه، یک بار دیگر در حالی منحیث صدر اعظم بنگله‌دیش انتخاب شد که احزاب مخالف وی انتخابات را تحریم کردند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید شیخ حسینه برای چهارمین بار برندهٔ کرسی صدارت بنگله‌دیش شد

انتخابات در هند قرار است در اواسط سال ۲۰۲۴ راه اندازی شود و به نظر می‌رسد که حزب بهارتیا جنتای نرندرا مودی برای سومین دور به حاکمیت برسد.

انتخابات پارلمانی در پاکستان قرار است به تاریخ هشتم فبروری برگزار شود.

عمران خان، صدر اعظم پیشین این کشور، چهرهٔ محبوب مخالف، در زندان به سر می‌برد و حق اشتراک در انتخابات را ندارد، اما رقیب وی نواز شریف، صدر اعظم پیشین پاکستان، از اتهامات فساد تبریه شده و اجازه یافت در انتخابات اشتراک کند. تحلیلگران می‌گویند که انتخابات پاکستان مولد یک حکومت شکنند خواهد بود.

شهروندان اندونیزیا به تاریخ ۱۴ فبروری، جانشین جوکو ویدودو، رییس جمهور این کشور را انتخاب خواهند کرد. نظر پرسی‌ها رقابت‌ نزدیک میان پرابوو سوبیناتو، وزیر دفاع و گانجر پرانوو، والی پیشین جزیرهٔ جاوا،‌ را نشان می‌دهد.

عوامگرایی در اروپا در حالی محبوبیت حاصل کرده است که این قاره با بی‌ثباتی اقتصادی و مهاجرت‌های گسترده مقابل شده است. قرار است در ماه جون انتخابات پارلمانی اتحادیهٔ اروپا نیز برگزار شود.

در مورد این که در انتخابات ماه مارچ ریاست جمهوری روسیه کی برنده خواهد شد، تردید اندکی وجود دارد.

ولادیمر پوتین، رییس جمهور روسیه، با مخالفین اندکی مواجه بوده و انتظار می‌رود وی به پنجمین دور ریاست جمهوری دست یابد. مخالفین عمدهٔ وی یا زندانی اند، یا در تبعید به سر می‌برند و یا هم مرده اند.

در همسایگی روسیه، انتظار می‌رود الکساندر لوکاشینکو یک بار دیگر به تاریخ ۲۵ فبروری بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زند. هزاران مخالف حکومت لوکاشینکو یا زندانی اند یا هم از آن کشور فرار کرده اند.

در شمار زیادی از کشورها پیش از انتخابات، اتهامات تقلب، دستکاری و فساد مطرح شده است.