در اثر غرق شدن یک کشتی در سواحل موزمبیق بیش از ۹۰ نفر جان باختند

عکس: آرشیف

مقامات محلی روز یکشنبه هفتم اکتوبر (۱۹ حمل) گفتند که در اثر غرق شدن یک کشتی در سواحل شمالی موزمبیق بیش از ۹۰ نفر جان باختند.

مقامات محلی گفته اند که این کشتی که در گذشته از آن برای ماهیگری استفاده می‌شد،‌ نزدیک به ۱۳۰ نفر را حمل می‌کرد و هنگام تلاش برای رسیدن به جزیره‌ای در نزدیکی ولایت نامپولا دچار مشکل شد.

جیمی نتو، یک مقام ارشد ولایت نامپولا گفته است که حضور بیش از حد مسافران سبب غرق شدن این کشتی شده و بیش از ۹۰ نفر به شمول کودکان جان‌های شان را از دست دادند.

تیم‌های نجات تا حالا پنج نفررا نجات داده اند و تلاش‌ها برای بازماندگان احتمالی این حادثه ادامه دارد، اما وضعیت دریا،‌ عملیات نجات را با مشکل مواجه کرده است.

نتو گفت که بسیاری مسافران از وحشت ناشی از اطلاعات نادرست در مورد بیماری کولرا، تلاش داشتند از ساحات زیست شان فرار کنند. به گفته این مقام موزمبیق،‌ تیم تحقیق کارش را آغاز کرده تا دلیل این حادثه مرگبار مشخص شود.

موزمبیق که در جنوب افریقا موقعیت دارد، یکی از فقیرترین کشور‌های جهان است. بر اساس آمار دولت موزمبیق،‌ نزدیک به ۱۵ هزار نفر به دلیل بیماری‌های ناشی از آب‌های آلوده در آن در کشور جان باخته اند. ولایت نامپولا بیشترین آسیب از این ناحیه را متحمل شده و یک سوم حصه قربانیان را داشته است.

علاوه بر آن،‌ در ماه‌های اخیر، ولایت نامپولا شاهد موجی قابل ملاحظه از مهاجران بوده است که به دلیل حملات تندروان مسلح از کشور همسایه شمالی،‌ کابو دلگادو، فرار کرده‌ و به این ولایت آمده اند.

موزمبیق در امتداد خط ساحلی اقیانوس هند واقع شده و با افریقای جنوبی، اسواتینی، زمبابوی، زامبیا، مالاوی و تانزانیا سرحد مشترک دارد.

این کشور در سال ۱۹۷۵ استقلال خود را به دست آورد و قبل از آن، مستعمره پرتگال بود. این کشور که بیش از ۳۰ میلیون جمعیت دارد،‌ همواره از طوفان‌های مخرب، آسیب می‌بیند.