پاکستان: دو بم‌گذار انتحاری مرتبط با داعش خراسان را دستگیر کرده ایم

مقامات پاکستانی ادعا می‌کنند که دو بم‌گذار انتحاری مرتبط به شاخهٔ خراسان گروه داعش را دستگیر کرده‌اند.

مقامات مبارزه با تر‌وریزم پاکستان روز جمعه ۱۲ جنوری (۲۲ جدی) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که با اجرای عملیاتی بر اساس "اطلاعات استخباراتی"، این دو مرد را در نزدیکی شهر پشاور دستگیر کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است که این "بم‌گذاران مظنون" از اعضای گروه "داعش خراسان" استند و دورهٔ آموزشی خود را در "یک مرکز آموزشی برای بم‌گذاران انتحاری" در ولایت مرزی پکتیا در شرق افغانستان به پایان رسانده‌اند.

بیانیه می‌افزاید که در این عملیات دو واسکت انتحاری، چندین بم دستی، و یک تفنگچه کشف شده و مظنونان قصد داشتند سیاستمداران پاکستانی این منطقه را هدف قرار دهند.

داعش به طور معمول حملاتی را در افغانستان و پاکستان انجام می‌دهد و مسوولیت آن را بر عهده می گیرد و غیرنظامیان و نیروهای امنیتی را هدف قرار می‌دهد.

امریکا شاخه خراسان گروه داعش را خطری مهم برای امنیت منطقه و کل جهان می‌داند. نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان روز پنجشنبه بار دیگر ابراز نگرانی‌ خود را در مورد این گروه ابراز کرد.

تامس وست در جلسه استماعیه کانگرس ایالات متحده گفت: "در مورد گروهی که ما بیشتر نگرانی داریم، شاخهٔ خراسان داعش است. در روز‌های اخیر پیش از سقوط جمهوریت، طالبان دروازه‌های زندان‌ها را باز کردند و حدود ۱۸۰۰ جنگجوی شاخهٔ خراسان داعش را رها کردند."

وست اضافه کرد که این جنگجویان دوباره با گروه‌های شان پیوستند و در جریان سال ۲۰۲۲ علیه غیرنظامیان حملات ویرانگری را راه اندازی کردند و این گروه قصد راه اندازی حملات بر دیگر کشورها، بشمول ایالات متحده را دارد.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۲، حملات داعش که ظاهراً رقیب گروه طالبان پنداشته می‌شود، افزایش یافته است.

طالبان اما حضور جنگجویان خارجی در افغانستان را به شدت رد کرده و به مبارزه علیه گروه‌های دهشت افگنی، به شمول داعش تعهد کرده است.

طالبان ادعا می‌کند که نیروهای امنیتی‌شان "داعش خراسان" را به میزان قابل توجهی تضعیف کرده‌اند و این گروه دیگر تهدیدی در افغانستان یا فرای آن نیست.

چندی پیش سازمان ملل متحد گزارش داد که شمار جنگجویان داعش و اعضای خانواده‌های آنان در افغانستان بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ نفر است. ملل متحد گفته است که داعش در حدود ۱۳ ولایت افغانستان، کمپ های آموزشی و پناهگاه‌های امن دارد.