پاکستان از کشته شدن '۳۰ تروریست' در عملیات نظامیان آن کشور خبر داد

اردوی پاکستان روز چهارشنبه ۲۲ می (دوم جوزا) با نشر بیانیه‌ای گفت که در سلسله عملیات اخیر نظامیان پاکستانی علیه تندروان کم از کم "۳۰ تروریست" در یک ماه گذشته کشته شده اند.

در بیانیه آمده است: "اخیراً، پاکستان شاهد افزایش رویدادهای تروریستی بوده است که در خاک افغانستان طراحی می‌شود، تروریستان تلاش می‌کنند از افغانستان و با عبور از مرز به پاکستان نفوذ کنند و بر نیروهای امنیتی و نیز غیرنظامیان بی‌گناه [پاکستانی] حمله کنند."

اردوی پاکستان گفته است که عملیات در بخش‌هایی از ایالت‌های خیبرپشتونخوا و بلوچستان که هم‌مرز با افغانستان است، انجام شده است و یک هفته پیش یک عملیات منجر به کشته شدن یک افسر اردوی پاکستان شد.

پاکستان یکبار دیگر از حکومت طالبان خواسته است تا با انجام مکلفیت خود، اجازه ندهد که خاک افغانستان برای تهدید همسایگان این کشور و فراتر از آن استفاده شود.

حکومت طالبان تا کنون به اظهارات اخیر پاکستان واکنش نشان نداده است، اما در گذشته این گروه ادعای مشابه مقام‌های پاکستانی را رد کرده و گفته بود که به هیچ گروهی اجازه داده نمی‌شود که خاک افغانستان را برای تهدید و انجام حمله بر کشورهای همسایه کار بگیرند.

طالبان همواره گفته اند که مقام‌های پاکستانی نباید بار ناکامی‌های امنیتی خود را به دوش افغانستان بی‌اندازند.

مقام‌های پاکستانی ادعا می‌کنند که فرماندهان و جنگجویان فراری تحریک طالبان پاکستان در افغانستان پناهگاه‌های امن داشته و از آنجا حملات مرگبار فرامرزی را بر پاکستان طراحی و تطبیق می‌کنند.

نهاد "مرکز امنیت امریکای نوین" مستقر در شهر واشنگتن‌ دی‌سی روز سه‌شنبه با نشر گزارشی گفت که تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه‌های شبه‌نظامی منطقه‌ای "فعال بوده و فعالیت آنان با محدودیت اندک از سوی طالبان که با آنان عقاید مشترک فکری دارند، مواجه است".

یافته‌های این نهاد هشدار می‌دهد که تهدیدات تروریستی برخاسته از افغانستان "رو به تشدید است و شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) نگرانی اصلی بین‌المللی است."

این نهاد همچنین با اشاره به گزارش اخیر ملل متحد مبنی بر روابط نزدیک طالبان با عوامل القاعده در افغانستان گفته است: "اکنون رهبران القاعده بخشی از تشکیلات اداری طالبان اند و سرگرم ایجاد کمپ‌های آموزشی خود در آن کشور اند."