پاکستان و روسیه در صدد گسترش روابط اقتصادی اند

عاصم منیر، لوی درستیز پاکستان (راست) و الکسی اوورچک، معاون صدر اعظم روسیه

روسیه که به دلیل تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دلیل تهاجم بر اوکراین با چالش‌هایی مواجه است، در پی تعمیق روابط اقتصادی با پاکستان است.

الکسی اوورچک، معاون صدر اعظم روسیه روز چهارشنبه ۱۸ سپتمبر (۲۷ سنبله) در اسلام‌آباد با مقامات پاکستانی دیدار کرد تا روابط اقتصادی را تعمیق بخشد و همکاری‌ها را "در چندین بخش" گسترش دهد.

پیش از اوورچک به پاکستان، جان بس، سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان و سرپرست معینیت سیاسی وزارت خارجه امریکا در یک سفر دو روزه به اسلام آباد رفته و با عاصم منیر، لوی درستیز و اسحاق در، معاون صدراعظم و وزیر خارجهٔ پاکستان در اسلام‌آباد دیدار کرد.

وزیر خارجهٔ پاکستان در یک کنفرانس خبری گفت که صحبت‌های مقام‌های پاکستانی با اوورچک بر گسترش روابط اقتصادی بین اسلام‌آباد و مسکو متمرکز بود.

او افزود که تجارت دو جانبهٔ پاکستان با روسیه در سال گذشته به یک میلیارد دالر رسید و دو کشور برای گسترش روابط تجارتی متعهد شدند.

بر اساس گفته‌های اسحاق در، پاکستان و روسیه در حال گسترش روابط خود در بسیاری از حوزه‌ها از جمله خرید گاز طبیعی مایع هستند. اما تحریم‌ها علیه روسیه همکاری‌های دو کشور را محدود می‌کند.

در گفت: "حتا امروز، ما بحث کردیم که چگونه می‌توانیم روابط خود را گسترش دهیم و بر محدودیت سیستم بانکی که با تحریم‌ها مواجه است، غلبه کنیم. این تحریم‌ها به وضوح روابط ما را محدود می‌کنند و حجم روابط ما می‌توانست بسیار بیشتر باشد."

او افزود که پاکستان و وزارت امور خارجه ایالات متحده در اکتوبر ۲۰۲۳ مذاکرات مفصلی در رابطه داشتند و مقامات امریکایی با درخواست پاکستان برای خرید گاز طبیعی مایع (LNG) روسیه موافقت کردند، به شرطی که کمیته‌ای از مقامات تجارتی ایالات متحده قیمت آن را تعیین کند.

به گفتهٔ در، پاکستان روسیه را به عنوان یک بازیگر مهم در غرب، جنوب و آسیای مرکزی می‌بیند و تاکید کرد که پاکستان می‌خواهد با مسکو برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان همکاری کند.

بخش رسانه‌ای اردوی پاکستان نیز اعلام کرد که اوورچک روز چهارشنبه با عاصم منیر، لوی درستیز پاکستان، در راولپندی گفتگو کرده است.

در بیانیهٔ اردوی پاکستان آمده است: "هر دو طرف بر تعهد پاکستان به تقویت روابط دفاعی سنتی با روسیه تاکید کردند. هر دو طرف مصمم هستند که همکاری‌های امنیتی و دفاعی را در چندین حوزه تقویت کنند."

تحلیلگران می‌گویند که اظهارات اردوی پاکستان، دیدار معاون صدراعظم روسیه از این کشور و گسترش همکاری‌ها، بیانگر افزایش نفوذ مسکو در منطقه است.

تحلیلگران بر این باورند که خروج ایالات متحده از افغانستان باعث ایجاد خلایی در منطقه شده است که روسیه تلاش می‌کند آن را پر کند.

منظور افریدی، استاد روابط بین‌الملل در گفتگو با صدای امریکا گفت: "به نظر من، پس از خروج ایالات متحده از افغانستان، خلایی پدید آمد و روسیه در تلاش است تا این خلا را پر کند. چین نیز در این راستا تلاش‌هایی انجام داده و پاکستان با استفاده از این سیاست، تلاش می‌کند روابط خود را با کشورهای منطقه از جمله روسیه بهبود بخشد."

محمد تیمور فهد خان، کارشناس امور بین‌الملل در موسسه مطالعات استراتیژیک اسلام‌آباد، گفت: "هدف اصلی در این دور مذاکرات افزایش تجارت، تقویت روابط دپلوماتیک و توسعه زیرساخت‌ها، به‌ویژه در بخش انرژی است. اما ایالات متحده برخی از جنبه‌های برنامه میزایل‌های بالستیک پاکستان را محدود کرده است و تنش‌ها بین روسیه و اوکراین نیز افزایش یافته است. در این زمینه، روابط پاکستان با روسیه اهمیت دارد."

پاکستان نخستین محموله گاز مایع روسیه را در سال ۲۰۲۳ دریافت کرد. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، در ماه جولای در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای در قزاقستان، در مورد امکان تامین بیشتر گاز طبیعی مایع گفتگو کردند.