عمران خان برای کسب ریاست دانشگاه آکسفورد با دو صدر اعظم پیشین بریتانیا رقابت می‌کند 

عمران خان

عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان، از سلول زندان رسماً برای کرسی ریاست دانشگاه آکسفورد لندن درخواست داد و برای احراز این کرسی با تونی بلییر و بوریس جانسن، صدراعظم‌های پیشین بریتانیا، رقابت می‌کند.

سید ذوالفقار بخاری، یکی از مشاوران عمران خان در رسانۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که بر اساس هدایات خان، عریضۀ وی را برای انتخابات سال ۲۰۲۴ ریاست دانشگاه آکسفورد سپرده است.

عمران خان از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ میلادی پیش از آن که توسط پارلمان آن کشور سلب صلاحیت شده و از قدرت کنار زده شود، منحیث صدر اعظم پاکستان ایفای وظیفه می‌کرد.

خان که هنوز هم محبوبترین سیاستمدار پاکستان پنداشته می‌شود، از ماه اگست سال گذشته به اینسو به اتهام فساد، فتنه و دامن زدن به اعتراضات خشونت آمیز ضد اردو در زندان به سر می‌برد. او تمامی این اتهامات را رد کرده و گفته است که اردوی این کشور در عقب این اتهامات قرار دارد.

عمران خان در سال ۱۹۷۵ از دانشگاه آکسفورد در بخش فلسفه، سیاست و اقتصاد فارغ شد. تونی بلیر و بوریس جانسن، صدراعظم‌های پیشین بریتانیا، نیز در میان افرادی‌ اند که می‌خواهند به ریاست این دانشگاه برسند.

اعضای هیات انتخاب کننده که شامل تمامی دارندگان اسناد فراغت آکسفورد اند، مسوولیت انتخاب رییس جدید را دارند و نامزدان باید حمایت دست‌کم دو عضو این هیات را داشته باشد.

در وبسایت دانشگاه آکسفورد نوشته شده است که هیات انتخاب کننده از طریق رای گیری آنلاین رییس جدید را انتخاب خواهد کرد.

رییس جدید آکسفورد برای ۱۰ سال در این کرسی باقی خواهد ماند. ریاست این دانشگاه به گونۀ سنتی به فارغان آن داده می‌شود و اکثر اوقات به فارغانی که سیاستمدار باشند.