پولیس پاکستان د‌ه‌ها حامی عمران خان را در جریان تجمعات انتخاباتی بازداشت کرد

شماری از حامیان عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان،‌ حین مظاهره کراچی، بزرگترین شهر پاکستان

با وجود سرکوب‌های دوامدار حکومت،‌ ده‌ها هزار نفر از حامیان عمران،‌ صدراعظم پیشین پاکستان،‌ روز یکشنبه ۲۸ جنوری (هشتم دلو) در سراسر آن کشور دست به تظاهرات زدند.

این معترضان بار دیگر تعهد کردند تا در انتخابات هشتم فبروری به نامزد‌های مورد نظر عمران خان رای بدهند.

عمران خان ۷۱ ساله نامزدهای انتخاباتی حزب تحریک انصاف پاکستان خود را ترغیب کرده تا راهپیمایی‌ها را برای بسیج رای دهندگان در انتخابات ملی و ایالتی سازماندهی کنند.

این انتخابات از قبل با اتهامات تقلب پیش از رای گیری و نگرانی‌ها در مورد دخالت اردوی آن کشور که به طور بالقوه بر نتایج انتخابات تاثیر می گذارد، همراه بوده است.

بر اساس نظرسنجی‌ها، عمران خان محبوب ترین سیاستمدار در پاکستان و حزب تحریک انصاف به عنوان بزرگترین حزب سیاسی در سطح آن کشور می‌باشد.

پولیس کراچی به خاطر متفرق کردن هزاران مظاهره کننده از گاز اشک‌آور و دنده های چوبی استفاده کرد و بیش از ۲۴ معترض را بازداشت کرد. پولیس از عملکرد خود دفاع کرده و گفته است که رهبران حزب تحریک انصاف به خاطر راه اندازی فعالیت‌های سیاسی اجازه نگرفته بودند.

حزب تحریک انصاف سرکوب معترضان را در شهر کراچی محکوم کرد و آنرا یکی از ''شرم‌آورترین اقدام'' خواند.

با وجودیکه پولیس اجازهٔ راه اندازی راهپیمایی‌ها را رد کرد،‌ اما تظاهرات در سایر شهر‌ها از جمله لاهور، راولپندی، پشاورو فیصل‌آباد به صورت مسالمت‌آمیز پایان یافت.

عمران خان پس آنکه در اپریل ۲۰۲۲ با رای عدم اعتماد پارلمان کشور از کرسی صدرات کنار زده شد،‌ حزب تحریک انصاف وی با موانع قابل توجهی مواجه بوده است. حزب تحریک انصاف از برگزاری تجمعات عمومی منع شده است و نامزدی ده‌ها عضو عمدهٔ این حزب در انتخابات رد شد.

علاوه بر آن،‌ محکمهٔ عالی پاکستان در اوایل ماه جنوری تصمیم کمیسیون انتخابات‌ آن کشور را تایید کرد که بر اساس آن نامزدهای حزب تحریک انصاف پاکستان نمی‌توانند نشان انتخاباتی بیت کرکت را داشته باشند.

حزب تحریک انصاف پاکستان این اقدام محکمهٔ عالی پاکستان را محکوم کرده و گفته است که این تصمیم برای جلوگیری از شرکت این حزب در انتخابات سراسری ماه آینده صورت گرفته است. علاوه بر آن، تذکر نام عمران خان در رسانه‌های و کانال‌های عمده خبری ممنوع شده است.

صدراعظم برکنار شدهٔ‌ پاکستان که به جرم فساد در زندان به سر می‌برد اتهام وارد کرده است که نظامیان قدرتمند آن کشور به دستور ایالات متحده برکناری وی از کرسی صدرات را مهندسی کردند. واشنگتن و اسلام‌آباد این اتهام را رد کرده اند.