پنس: رای دهندگان امریکایی رهبری جدید می‌خواهند

با شکست‌های غیرمنتظرهٔ برخی از جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره‌ای هشتم نومبر، مایک پنس، معاون رییس جمهور پیشین ایالات متحده می‌گوید که رای‌دهندگان به "دنبال رهبری جدید" استند.

آقای پنس روز چهارشنبه ۱۶ نومبر (۲۵ عقرب) در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس از پاسخ به این پرسش که آیا دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا برای بازگشت به ریاست جمهوری مناسبت است یا خیر، امتناع ورزید اما گفت: "فکر می‌کنم در سال ۲۰۲۴ انتخاب‌های بهتری خواهیم داشت."

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده شام سه شنبه ۱۵ نومبر (۲۴ عقرب) رسماً آمادگی اش را برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ ایالات متحده اعلام کرد.

آقای پنس در مصاحبه با اسوشیتد پرس در بارۀ رقابت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ به گونهٔ واضح چیزی نگفت اما به طور ضمنی خود را به عنوان یک جایگزین بالقوه برای جمهوری‌خواهانی معرفی کرد که به دنبال رهبری محافظه کار بدون هرج و مرج دوران ترمپ هستند. او گفت که یکجا با خانواده اش در تعطیلات آخر هفته دورهم جمع شده و "با دعا در مورد نقش خود در آینده بحث خواهیم کرد".

ترمپ امیدوار بود که نامزدان مورد حمایت وی در انتخابات هفتۀ گذشته پیروز شوند تا خودش از آن پیروزی به عنوان تختۀ خیز برای نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ۲۰۲۴ کار بگیرد. اما اکنون برخی جمهوریخواهان بار ملامت ناکامی‌های انتخابات هفتۀ گذشته را که منجر به تمدید کنترول حزب دموکرات بر مجلس سنای امریکا شد، بر دوش ترمپ می‌اندازند.

پنس در پاسخ به این سوال که آیا ترمپ را مقصر شکست‌های جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای می‌داند، گفت: "مطمیناً تلاش‌های مستمر رییس‌ جمهور برای تجدیدنظر در انتخابات گذشته نقش داشته است، اما... هر یک از نامزدها مسوول کمپاین خود هستند."

در انتخابات میان‌دوره‌ای هشتم نومبر برخلاف انتظار جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها توانستند اکثریت را در مجلس سنا حفظ کنند و جمهوری‌خواهان با تفاوت بسیار کم اکثریت کرسی‌ها را در مجلس نمایندگان بدست آوردند.

اسوشیتد پرس می‌نویسد که اگر مایک پنس خود را برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نامزد کند در رقابت مستقیم و ناخوشایند با ترمپ قرار خواهد گرفت، زیرا چهار سال معاونیت خود را در دفاع از ترمپ گذراند و تا هجوم حامیان ترمپ به ساختمان کانگرس در ششم جنوری ۲۰۲۱ از او انتقاد نکرد.

هزاران معترض طرفدار دونالد ترمپ به تاریخ ششم جنوری (۱۷ جدی) ۲۰۲۱ در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا به عمارت کانگرس امریکا داخل شدند و جلسۀ تایید نتایج انتخابات امریکا را که در آن آقای پنس نیز حضور داشت مختل کردند.

باوجود آنهم آقای پنس آشکارا از ترمپ انتقاد نکرد اما گفت که اگر او رییس جمهور می‌بود به چنین سبکی ریاست جمهوری نمی‌کرد و افزود: "این دوران ریاست جمهوری او [ترمپ] بود و من آنجا بودم تا از او حمایت کنم و به او کمک کنم و تا آن روز سرنوشت ساز در جنوری ۲۰۲۱، من به دنبال انجام این کار بودم."

با این حال، پنس در پاسخ به این سوال که ترمپ برای اقدامات خود باید با چه عواقبی مواجه شود، گفت: "این به مردم امریکا بستگی دارد."

او افزود: "من همیشه به کارنامۀ ادارهٔ ترمپ افتخار خواهم کرد. رییس جمهور ترمپ فقط رییس جمهور من نبود. او دوست من بود. و برای پیشبرد سیاست‌هایی که برای انجام آن انتخاب شده بودیم، از نزدیک با هم کار کردیم." اما اذعان کرد که رابطهٔ شان "پایان خوبی نداشت".