پنتاگون در مورد حملهٔ انتحاری سال ۲۰۲۱ در میدان هوایی کابل بیشتر تحقیق می‌کند

میدان هوایی کابل، ۲۶ اگست ۲۰۲۱

قوماندانی مرکزی قوای امریکایی (سنتکام) دستور مصاحبه با سربازان بیشتری را صادر کرده است که در زمان حمله انتحاری ۲۶ اگست ۲۰۲۱ در جریان خروج پر از هرج و مرج نیروهای امریکایی از افغانستان در میدان هوایی کابل حضور داشتند.

مایکل کوریلا، فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده، پس از آن دستور این مصاحبه‌ها را داد که انتقادها مبنی بر اینکه حملهٔ متذکره می‌توانست متوقف شود ادامه یافته، به ویژه که یکی از نظامیان امریکایی که در آن رویداد زخمی شده بود، گفته است که در مورد با او هرگز مصاحبه‌ای صورت نگرفته و او ممکن می‌توانست مهاجم را متوقف کند.

افزون بر این، برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان و مجروحان شکایت کرده اند که وزارت دفاع ایالات متحده در مورد این حمله شفافیت کافی نداشته است.

وزارت دفاع گفته است که این مصاحبه‌ها تحقیقات حکومت در مورد این رویداد و چگونگی روند خروج از افغانستان را دوباره باز نمی‌کند و مصاحبه با افرادی صورت می‌گیرد که در تحقیقات قبلی اشتراک نداشتند و دیده شود که آیا آنان اطلاعات جدید یا متفاوتی دارند یا خیر.

به تاریخ ۲۶ اگست ۲۰۲۱ و در جریان عملیات تخلیهٔ پر هرج و مرج نیروی‌های بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان، یک مهاجم انتحاری شاخهٔ خراسان داعش خود را در میان انبوهی از مردم که در عقب میدان هوایی بین المللی کابل صف کشیده بودند، منفجر کرد. در این حمله، دست کم ۱۷۰ غیرنظامی افغان و ۱۳ نظامی امریکایی کشته شدند. افزون بر آن، صد‌ها نفر در اثر این حملهٔ مرگبار زخمی شدند.

تحقیقات فرماندهی مرکزی ایالات متحده در ماه نومبر ۲۰۲۱ به این نتیجه رسید که با توجه به بدتر شدن وضعیت امنیتی در دروازه ابی میدان هوایی و به دلیل اینکه موج عظیمی از افغان‌ها به میدان هوایی کابل هجوم بردند تا از هراس انتقامجویی طالبان و آینده نامعلوم از افغانستان فرار کنند، حمله در سطح تکتیکی قابل پیشگیری نبود.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده گفته است که قصد دارد با تعداد از نیروهای نظامی که در حملهٔ انتحاری میدان هوایی کابل زخمی شده بودند، صحبت کند. اما افزوده که چند نفر که زخمی نشده بودند، نیز شامل افراد مصاحبه شونده می‌شوند.

مایکل لاهورن، سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده، گفت: "هدف از این مصاحبه ها این است که اطمینان حاصل شود که ما با اطلاعات جدیدی که به دست می‌آید، بررسی های لازم را انجام بدهیم، صداهای مرتبط به طور کامل شنیده شود و ما به آنها رسیدگی کنیم و آنها را به طور جدی و کامل بررسی کنیم تا حقایق آشکار شوند."

مقامات روز جمعه در مورد این طرح به خانواده‌های کشته شدگان و اعضای کانگرس امریکا اطلاع رسانی کرده اند و مایکل کوریلا، فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده طی ۹۰ روز خواستار نتایج آن شده است.

حملهٔ انتحاری مرگبار در جریان روند تخلیه از افغانستان که با هرج و مرج توام بود، موجب انتقاد‌های شدید از ادارهٔ‌ جو بایدن شده است.

اما ادارهٔ جو بایدن به تاریخ ششم اپریل سال روان میلادی دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، را مقصر خروج مرگبار و پر هرج و مرج ماه اگست ۲۰۲۱ از افغانستان دانست.

قصر سفید با نشر خلاصهٔ ۱۲ صفحه‌ای از نتایج به اصطلاح ارزیابی سیاست‌های ایالات متحده در قبال پایان دادن طولانی‌ترین جنگ این کشور، مسوولیت اندکی را در قبال اقدامات خود بر عهده گرفته و تاکید کرد که بایدن به دلیل تصمیم‌های ترمپ "شدیداً محدود" شده بود.

در گزارش قصر سفید آمده است: "گزینش‌های رییس جمهور بایدن برای چگونگی خروج از افغانستان به شدت تحت تاثیر شرایط ایجاد شده توسط سلف او [دونالد ترمپ] قرار داشت. وقتی بایدن تصدی ریاست جمهوری را گرفت، طالبان در قوی‌ترین موقف خود پس از سال ۲۰۰۱ قرار داشتند و نزدیک به نیمی از کشور را تحت کنترول داشته و یا به چالش کشیده بودند."

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید قصر سفید: ترمپ مقصر خروج پر هرج و مرج از افغانستان است

گرچه ترمپ بارها از امضای این توافقنامه دفاع کرده و گفته است که جنگ‌های بی‌پایان منابع و جان امریکایی‌ها را گرفته و باید پایان یابند، او همواره جو بایدن را به دلیل چگونگی خروج از افغانستان مورد انتقاد قرار داده است.

اما ریيس جمهور بایدن ضمن دفاع از پایان دادن طولانی ترین جنگ ایالات متحده، گفته است که نمی‌خواست این جنگ را به ریيس جمهور آیندهٔ ایالات متحده به میراث بگذارد.

خروج قوای امریکایی از افغانستان بر اساس توافقنامه‌ای صورت گرفته است که، در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترمپ، میان امریکا و طالبان در قطر امضا شد. بر اساس این توافقنامه مهلت نهایی خروج قوای خارجی از افغانستان اول ماه می ۲۰۲۱ تعیین شده بود، اما رییس جمهور بایدن در ماه اپریل همان سال اعلام کرد که نظامیان امریکایی تا آخر ماه اگست از افغانستان بیرون می‌شوند.