پولیس۱۰۰نفر را در هنگام پاکسازی کمپ حامیان فلسطین در دانشگاه باستن دستگیر کرد

کمپ دانشجویان معترض

دانشگاه باستن روز شنبه ۲۷ اپریل (هشتم ثور) گفت که پولیس ایالت ماساچوستس هنگام تلاش برای متفرق کردن معترضان حامی فلسطینی‌ها که در داخل محوطه این دانشگاه کمپ زده بودند،‌ نزدیک به ۱۰۰ معترض را دستگیر کرد.

این رویداد بخشی از یک سری درگیری‌های پیهم در دانشگاه‌های ایالات متحده است که مخالف عملیات تهاجمی اسراییل بر ضد گروه حماس در نوار غزه هستند.

دانشگاه باستن در رسانه اجتماعی ایکس نوشته است که این اقدام -دستگیری معترضان-پس از آن صورت گرفت که شماری از آنان به "توهین‌های خشونت آمیز ضد یهود"، از جمله" کشتن یهودیان" متوسل شدند.

اعتراضات در محوطه دانشگاه‌های ایالت‌های مختلف ایالات متحده موجب ایجاد مشکلات جدی برای مدیران مراکز تحصیلات عالی امریکا شده است، زیرا مدیران این دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند تا از یکسو آزادی بیان رعایت شود و از سوی دیگر به شکایت‌هایی یهودستیزی و سخنان نفرت‌آمیز رسیدگی کنند.

دانشجویان معترض که مخالف جنگ اسراییل و حماس استند، در پوهنتون‌های سراسر امریکا دست به مظاهرات زده و در برخی اوقات با پولیس درگیر شده اند. این معترضان گفته اند که برای ادامه اعتراضات شان مصمم اند.

مسوولان این دانشگاه‌ها گفته اند که آنعده از دانشجویانی که کارت هویت داشتند و آزاد شده‌اند، با پیگرد انضباطی مواجه می شوند، نه برخورد قانونی. اما این مسوولان گفته اند آنعده افرادی که کارت هویت محصلی شان را نشان ندادند،‌ دستگیر شده‌اند.

تنش میان محصلان معترض طرفدار فلسطین و مسوولان چندین دانشگاه معتبر ایالات متحده شدت گرفته و تا اکنون صدها محصل معترض بازداشت شده اند.

برخی محصلان یهود از تهدید و برخورد با احساسات یهودستیزانهٔ سایر محصلان گزارش داده اند. دانشگاه کولمبیا در واکنش به تظاهرات محصلان،‌ صنوف حضوری را لغو کرد و برای مهار کردن وضعیت به پولیس اجازه ورود به دانشگاه را داد.

تنش‌ها روز شنبه در دانشگاه پنسلوانیا نیز تشدید شد و رییس این دانشگاه بلافاصله پس از آن دستور انحلال اعتراضات را داد که به گفته او "گزارش‌های موثق از رفتار آزاردهنده و ارعاب‌کننده'' به دست رسید.

مسوولان دانشگاه کولمبیا نیز با محصلان حامی فلسطینی‌ها در حال مذاکره است. این مذاکره پس از آن آغاز شد که هفته گذشته بیش از ۱۰۰ نفر دستگیر شد.

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس در اکتوبر سال گذشته، دانشگاه‌های ایالات متحده شاهد مناظرات داغ فرهنگی بوده و مسوولان از افزایش احساسات ضد یهودی خبر داده اند.

تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کردند. مقام‌های اسراییلی گفته اند که جنگجویان این گروه در جریان کم و بیش ۱۱۷۰ نفر را کشته و کم و بیش ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند که از این میان ده‌ها تن آنان در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای در ماه نومبر از بند رها شدند و ۱۲۹ نفر آنان هنوز در بند حماس اند. به گفتۀ مقام‌های اسراییلی۳۴ گروگان در جریان شش ماه گذشته جان باخته و یا کشته شده اند.

اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه عملیات تهاجمی را بر ضد گروه حماس در نوار غزه آغاز کرد. به گفته وزارت صحت غزه، در این حملات تهاجمی تا حالا بیش از ۳۴ هزار و۳۰۰ نفر کشته شده اند که اکثر شان را زنان و کودکان تشکیل می دهند.
بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.