تمام کودکان زیر سن پنج سال در بلخ واکسین پولیو شده اند – مسوولان

کمپاین ضد پولیو، مارچ ۲۰۲۳

مسوولان بخش صحت در ولایت بلخ می‌گویند که در کمپاین اخیر به تمام کودکان زیر سن پنج سال واکسین ضد پولیو تطبیق شده است.

به گفتۀ مسوولان صحی، متنفذین و باشندگان محل در سرتاسر ولایت بلخ در تطبیق کمپاین‌های ضد پولیو همکاری کرده، و تمام کودکان واکسین شده اند.

خیرمحمد خیرخواه، سخنگوی ریاست صحت عامۀ حکومت طالبان در ولایت بلخ، به صدای امریکا گفت: "ولايت بلخ از لحاظ پوشش واکسین ضد پولیو جایگاه نخست را از آن خود کرده است، زیرا در این ولایت هيچ ساحه از کمپاين نمی‌ماند."

به گفتۀ وی، دلیل عمدۀ این موفقیت همکاری همه جانبۀ مردم محل و مشارکت تمام اقشار جامعه بوده و همین دلیل است که در ولایت بلخ هیچ واقعه مثبت بیماری پولیو وجود ندارد.

اما شماری از جوانان این ولایت از تلاش‌های نهاد‌های صحی در راستای محو پولیو ابراز خرسندی کرده و از آن‌ها می‌خواهند که کمپاین‌ها و برنامه‌های آگاهی‌دهی عامه را در مناطق دوردست افزایش دهند.

خیبر اکبری، یکی از باشندگان ولایت بلخ به صدای امریکا گفت: "ما تمام کودکان خانواده خود را واکسين کرده ايم، و از سایر خانواده‌ها می‌خواهیم که آن‌ها نیز تمام کودکان زیر سن پنج سال شان را در برابر بیماری پولیو واکسین کنند."

به گفتۀ وی، هرگاه تیم‌های صحى قادر نشوند که به خانه‌های آنان مراجعه کنند، در آن صورت باید خانواده‌ها فرزندان شان را در مراکز صحی واکسین کنند، تا از معلولیت دایمی نجات یابند.

محمد نعیم امیری، باشندۀ دیگری ولایت بلخ، می‌گوید: "در گذشته در مناطق دوردست کمپاین‌های بیشتر راه اندازی می‌شد، اما در سال جاری این کمپاین‌ها کمرنگ بودند. ما از مسوولان صحی می‌خواهیم که تعداد کمپاین‌ها و برنامه‌های آگاهی‌دهی عامه را در مناطق روستایی بیشتر سازند."

گفتنی است که حوزه شرقی افغانستان در سال روان میلادی گواه پنج مورد مثبت بیماری پولیو بود، اما خوشبختانه زون شمال کشور تا کنون از خطر این بیماری در امان بوده و هیچ واقعۀ مثبت در آن ثبت نشده است.

متخصصین صحی می‌گویند که پولیو یک بیماری مهلک و معلول کننده بوده و یگانه راه وقایه از آن تطبیق واکسین ضد پولیو برای کودکان زیر سن پنج سال می‌باشد.