فعالان مدنی: زنان تعلیم‌یافته در آگاهی‌دهی واکسین پولیو نقش قابل ملاحظه ایفا کرده می توانند

عکس: آرشیف

شماری از فعالان مدنی در ولایت بامیان می‌گویند که زنان تعلیم‌یافته در آگاهی‌دهی واکسین پولیومی‌توانند نقش قابل ملاحظه‌ای را ایفا کنند.

این فعالان مدنی که برای سال‌های متمادی به زنان بی‌سواد روستایی ولایت بامیان در مورد فواید واکسین ضد پولیو آگاهی داده اند، خانواده را ترغیب می‌کنند که کودکان زیر سن پنج سال خود را واکسین کنندتا در برابر بیماری بی‌درمان پولیو وقایه شوند.

راحله سلطانی، یک تن از فعالان مدنی ولایت بامیان، به صدای امریکا گفت: "زنان تعلیم‌ یافته در آگاهی‌دهی به زنان بی‌سواد که در مورد مسایل صحی آگاهی لازم ندارند، نقش موثر و قابل ملاحظه ایفا می‌کنند."

فاطمه، یک تن از فعالان مدنی دیگر ولایت بامیان، می‌گوید: "شماری زیادی از زنان تعلیم‌ یافته ولایت بامیان تا حد امکان در این راستا مسوولیت خود را ادا کرده اند و زنان بی‌سواد را ترغیب کرده اند که کودکان شان را واکسین کنند و فعالیت‌های آنان قابل تمجید است."

حوریه ماندگار، یک تن از خبرنگاران آزاد در ولایت بامیان، به صدای امریکا چنین گفت: "بیشتر اوقات زنان روستایی کودکان شان را واکسین نمی‌کردند، زیرا آنها به این باور بودند که واکسین ضد پولیو برای کودکان شان آسیب می‌رساند. خوشبختانه، فعالیت‌های آگاهی‌دهی ما نتایج خوب به دنبال داشت و اکنون آنها فواید واکسین را به خوبی درک کرده ا‌ند."

از سوی دیگر، مسوولان ریاست صحت عامه بامیان نیز فعالیت‌های آگاهی‌دهی زنان تعلیم‌یافته را موثر خوانده و می‌گویند که اکنون اکثریت خانواده‌ها کودکان شان را واکسین می‌کنند.

داکتر جعفر ذکی، رییس صحت عامۀ حکومت طالبان در ولایت بامیان، به صدای امریکا گفت: "خوشبختانه سطح آگاهی مردم در ولایت بامیان اکنون افزایش یافته است و آنها کودکان شان را با جبین گشاده واکسین می‌کنند. حتا در برخی از مناطق که واکسین صورت نمی‌گیرد، آنها به ریاست صحت عامه گزارش می‌دهند که کودکان شان از واکسین باز مانده اند. "

به گفتۀ مسوولین صحی ولایت بامیان، علت عمدۀ موفقیت‌آمیز بودن برنامه‌های آگاهی‌دهی و کمپاین‌های واکسین ضد پولیو در این ولایت، موجودیت تیم‌های کاری مسلکی و متعهد می‌باشد.