کمپاین فرعی واکسین پولیو؛ ۷.۶ میلیون کودک تحت پوشش قرار می‌گیرد

وزارت صحت عامه حکومت طالبان امروز دوشنبه ۲۷ نومبر (ششم قوس) از راه‌اندازی کمپاین فرعی واکسین پولیو خبر داد.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای گفت که این کمپاین با همکاری شرکای بین‌المللی در نقاط مختلف افغانستان از تاریخ ۲۷ تا ۳۰ ماه نومبر تطبیق می‌شود.

اما این وزارت گفته است: "مدت زمانی این کمپاین در ولایت‌های ننگرهار، کنر و لغمان یک مقدار افزایش یافته که به تاریخ ۲۵ نومبر آغاز شده و تا اول ماه دسمبر به دلیل تحت پوشش قراردادن اطفال زیر سن ۱۰ سال در این ولایاتی که با خطر بلند ویروس پولیو اند، ادامه می‌باید."

در اعلامیه آمده است که هدف این کمپاین واکسین‌کردن بیش هفت میلیون و ۶۷۰هزار کودک در مقابل ویروس پولیو است.

این کمپاین در حالی راه‌اندازی می‌شود که افغانستان از آغاز سال روان میلادی تا اکنون شش واقعه مثبت پولیو را ثبت کرده است. این واقعات در ولسوالی‌های خوگیانی، بتی‌کوت، کوت، نازیان، بهسود و دوربابا در ولایت ننگرهار ثبت شده است.

از این میان، بر اساس معلومات مقامات، یک کودک دختر پس از مبتلا شدن پولیو جان باخته است.

همچنان قبل از این، مسوولان مرکز عملیات محو پولیو گفته بودند که آزمایش پولیوی یک نمونه محیطی اخیراً در کابل مثبت تشخیص شده، هرچند تا اکنون هیچ واقعۀ در این ولایت ثبت نشده است.

پیش از این نیز وزارت صحت عامه کمپاین واکسین پولیو را به تاریخ ۲۱ اکتوبر (۲۹ میزان) در زون‌های مختلف افغانستان جهت واکسین‌کردن بیش از ۶.۳ میلیون کودک راه‌اندازی کرده بود.

متخصصان می‌گویند که پولیو یک بیماری ویروسی کشنده است که قابل درمان نیست و تنها توسط واکسین وقایه و محو می‌شود.

به گفتۀ آنان زمانی که کودکان به این بیماری مبتلا می‌شوند، یا تا آخر عمر فلج می‌شوند و یا هم از بین می‌روند.

وزارت صحت عامه حکومت طالبان سهم و مشارکت مردم و بزرگان محل را در مبارزه با پولیو ارزنده می‌خواند و از خانواده‌ها می‌خواهد که کودکان کمتر از پنج سال شان را در برابر این بیماری واکسین کرده و به این گونه از گسترش این بیماری جلوگیری کنند.

این وزارت ثبت شش واقعه مثبت پولیو را در سال روان میلادی در افغانستان نگران‌کننده خوانده است.