مخالف سیاسی حکومت پوتین به حبس تعلیقی محکوم شد

الکسی ناوالنی محبوب ترین مخالف سیاسی مسکو است که می خواهد در انتخابات ۲۰۰۱۸ روسیه خود را نامزد کند

الکسی ناوالنی، رهبر مخالف روسیه و شخصی که اعتراضات گسترده را در آن کشور بر ضد فساد اداری حکومت اندازی کرد، روز دو شنبه برای ۱۵ روز زندانی شد.

اعتراضاتی که توسط آقای ناوالنی سازماندهی شد، برای مقاماتروسیه تکاندهنده بود و محکمه ای در مسکو این مخالف سیاسی رییس جمهور ولادیمیر پوتین را به اتهام مقاومت در برابر اوامر پولیس زندانی کرد.

آقای ناوالنی روز یکشنبه زمانی در مسکو دستگیر شد که می خواست در آن شهر اعتراضات را راه اندازی کند. وی پس از سپری کردن یک شب در توقیف، در محکمه ای حاضر شد و برای مدت ۱۵روز محکوم به زندان شد.

ده ها هزار اعتراض کنندگان ضد فساد اداری روز یکشنبه در سراسر روسیه دست به مظاهره زدند. پس از اعتراضات سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، این بزرگترین اعتراضاتی بود که در روسیه راه اندازی شد.

ژورنالستان و حامیان آقای نوالنی روز دو شنبه در محکمه حاضر شدند و آقای ناوالنی تصویر سلفی را از داخل محکمه با پیامی در صفحه تویتر اش نشر کرد. در پیام آقای نوالنی گفته است که`` زمان آن فرا خواهد رسید که ما نیز آنان را محاکمه کنیم و در آن زمان محاکمه منصفانه خواهد بود.``

آقای ناوالنی که ۴۰ سال عمر دارد، محبوب ترین رهبر سیاسی مخالف حکومت روسیه تلقی می گردد. او تا حال دو بار به اتهام تقلب و اختلاس محکوم شده است، اتهاماتی که از سوی آقای نوالنی رد شده و آنرا برخورد سیاسی عنوان کرده است.

آقای نوالنی روز دو شنبه به خبرنگاران گفت که محاکمه وی حتی اندکی هم منصفانه نبوده است.

نوالنی اخیرا اعلام کرد که در انتخابات ۲۰۱۸ ریاست جمهوری آن کشور شرکت خواهد کرد. او همچنین گفته است که اعتراضات گسترده روز یکشنبه نشان داد که رای دهندگان از نامزد ریاست جمهوری حمایت خواهند کرد که برنامه های جدی در برابر فساد اداری دارد.

به گفته این مخالف سیاسی حکومت روسیه، مردم خواهان نمایندگی سیاسی در آن کشور می باشند و وی تلاش می کند تا از مردم نمایندگی کند.

کرملین آقای ناوالنی را به مثابه یک نخبه غرب زده شهری تلقی می کند که گویا وی از مشکلاتی که مردم فقیر در مناطق دور افتاده زندگی می کنند، آگاهی ندارد.

اما اعتراضات روز یکشنبه شامل مناطقی است که در گذشته مردم آن مناطق به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه, رای دادند.

پولیس روسیه گفته است که حدود ۵۰۰ تن از اعتراض کنندگان روز یکشنبه را دستگیر کرده است، اما گروه های حامی حقوق بشر ادعا کرده اند که بیش ۱۰۰۰ معترض توقیف شده است.

در همین حال, دیمیتری پسکوف، سخنگوی رییس جمهور ولادیمیر پوتین، گفته است که سازماندهندگان مظاهرات به دلیل اعمال غیر قانونی، سرزنش می شوند.

سخنگوی کرملین همچنین ادعا کرد که شماری اعتراض کنندگان را افراد زیر سن قانونی تشکیل می دهد که توسط سازماندهندگان تحریک شده اند. به گفته وی، برای افراد زیر سن قانون وعده داده شده است که هرگاه آنان دستگیر شوند، برای شان پول نقد داده خواهد شد.

سخنگوی کریملین همچنین گفته است که حکومت آن کشور از وسعت اعتراضات روز یکشنبه آگاه است و پلان ندارد آنان را تحت فشار قرار بدهد.

تلویزیون های حکومتی روسیه مظاهرات و اعتراضات روز یکشنبه را گزارش ندادند و سایر مقامات مسکو در مورد از اظهار نظر خود داری کردند.

در یک اقدام دیگر، پولیس مسکو همکاران آقای ناوالنی را که در دفتر کاری شان مصروف نظارت اعتراضات مسکو بودند، دستگیر کردند.