پاپ: استفاده از نیرو را در لبنان و غزه 'غیراخلاقی' خواند 

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان، روز یکشنبه ۲۹ سپتمبر در بحبوحه حملات متداوم اسراییل، استعمال نیرو را بر لبنان و غزه "غیراخلاقی" خواند و محکوم کرد.

رهبر کاتولیک‌های جهان در پاسخ به پرسشی در مورد حملات اسراییل در لبنان که حسن نصرالله، رهبر حزب الله و غیرنظامیان را کشت، بر حملات نظامی انتقاد کرد.

در پرواز برگشت از بلجیم به روم، پایتخت ایتالیا،‌پاپ گفت که کشورها نمی توانند در استفاده از نیروهای نظامی خود به گونهٔ‌ مفرط عمل کنند: "حتا در جنگ، باید از اخلاق محافظت کرد...جنگ کار غیراخلاقی است. اما قواعد نبرد به جنگ نیز یک اندازه اخلاق می‌بخشد."

پاپ فرانسیس افزود که دفاع باید همیشه متناسب با حمله باشد.

رهبر ۱.۴ میلیارد مسیحی کاتولیک همواره در سخنانش از پایان خشونت‌ها صحبت می‌کند و به گونهٔ معمول محتاطانه عمل می‌کند. اما او در هفته‌های اخیر بیشتر به گونهٔ علنی در مورد اقدامات نظامی اسراییل در جنگ علیه حماس، صحبت کرده است.

پاپ هفتهٔ گذشته گفت که حملات هوایی اسراییل بر لبنان "غیرقابل پذیرش" است و از جامعهٔ بین المللی خواست تا برای توقف درگیری‌ها هر چه ممکن است انجام دهد.

او در جریان کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته، کشته شدن کودکان فلسطینی را در حملات اسراییل در غزه محکوم کرد.

پاپ فرانسیس روز یکشنبه گفت که همه روزه با اعضای جامعهٔ کاتولیک در غزه از طریق تلیفون صحبت می‌کند و آنان در مورد وضعیت و همچنان در مورد مظالمی که در آنجا اتفاق می‌افتد، به وی معلومات می‌دهند.