پاپ فرانسیس برای مبارزه با افراطگرایی خواهان اتحاد ادیان شد 

جوکو ویدودو، رییس جمهور اندونیزیا و پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک‌ جهان روز چهارشنبه چهارم سپتمبر (۱۴ سنبله) در جریان سفرش به اندونیزیا گفت که برای مبارزه با افراطگرایی ادیان باید باهم متحد شوند.

پاپ ۸۷ ساله، در طولانی‌ترین سفرش به کشورهای آسیایی پس از دیدار با جوکو ویدودو، رییس جمهور اندونیزیا گفت: "به منظور ایجاد یک هماهنگی صلح آمیز و ثمربخش که صلح را تضمین می‌کند... کلیسا می‌خواهد گفتگو‌ها را میان ادیان تقویت کند."

پاپ افزود که افراطگرایان با تحریف دین سعی می‌کنند مردم را فریب داده و با خشونت دیدگاه‌های خود را بر آنان تحمیل کنند. او همچنان گفت که منفعت شخصی مانع وحدت دینی شده و همین امر باعث جنگ در سراسر جهان نیز شده است.

او پیش از این، خواستار آتش‌بس در غزه شده و گفته بود: "من بار دیگر درخواست می‌کنم که دسترسی به کمک‌های بشری به غزه تضمین شود و یک بار دیگر خواستار آتش‌بس فوری در نوارغزه و آزادی سریع گروگان‌هایی می‌شوم که به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته ربوده شدند."

رییس جمهور اندونیزیا نیز گفت که کشورش می‌خواهد یکجا با واتیکان، آزادی و تحمل‌پذیری را پخش کند.

اندونیزیا که پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی در جهان است، نیز با افراطگرایی اسلامی دست و گریبان است.

بم‌گذاری در جزیرهٔ بالی اندونیزیا در سال ۲۰۰۲ میلادی جان ۲۰۲ نفر را گرفت و این رویداد سبب شد که حکومت این کشور تندروان را سرکوب کند.

کمتر از سه درصد نفوس اندونیزیا - حدود هشت میلیون- را مسیحیان کاتولیک تشکیل می‌دهند و ۸۷ درصد دیگر جمعیت آن که ۲۴۲ میلیون نفر می‌شود، مسلمانان اند. متباقی جمعیت این کشور را پروتستان، بوداییان، هندوها و کنفوسیوسیان‌ها تشکیل می‌دهد.

قرار است پاپ فرانسیس به پاپوا نیوگینی، تیمور شرقی و سنگاپور نیز سفر کند.