کارکرد چشمگیر دروازه بان پرتگال این تیم را به یک چهارم جام فوتبال ملت‌های اروپا رساند

دییگو کوستا، دروازه بان تیم پرتگال، با مهار کرد سه پنالتی، تیمش را به دور یک - چهارم جام فوتبال ملت‌های اروپا صعود داد.

رقابت فوتبال میان تیم‌های پرتگال و سلوانیا پس از ۱۲۰ دقیقه بازی و نتیجهٔ بدون گول، به ضربات پنالتی انجامید.

در دقایق اخیر نیمهٔ نخست وقت اضافی، پرتگال به یک پنالتی دست یافت، اما دروازه بان سلوانیا ضربهٔ پنالتی کریستیانو رونالدو، مهاجم پرتگالی را مهار کرد.

مبصرین فوتبال با تماشای واکنش رونالدو پس از ناکامی در ضربهٔ پنالتی گفتند ''این اشک‌های رونالدو بازتاب دهندهٔ اهمیت فوتبال و این رقابت در نزد کپتان ۳۹ سالهٔ پرتگال است.''

دقایقی نگذشته بود که پپی، مدافع مجرب پرتگال در نزدیکی محوطهٔ جزا، توپ را از دست داد و به گفتهٔ مبصرین فوتبال، ''تحفهٔ طلایی'' به مهاجم سلوانیا داد، آنچه برای لحظه‌ای تصویر حذف پرتگال را از این جام در اذهان هواداران این تیم ترسیم کرد. اما دییگو کوستا، دروازه بان پرتگال نگذاشت توپ ''یک به یک'' سلوانیا وارد دروازه پرتگال شود.

در ضربات پنالتی، دییگو کوستا، دروازه بان پرتگال، سه ضربهٔ پنالتی سلوانیایی‌ها را یکی پی دیگر دفاع کرد و در مقابل، سه بازیکن پرتگال - کریستیانو رونالدو، برنو فرناندیس و برنآردو سلوا - توانستند دروازهٔ تیم سلوانیا را باز کنند.

ضربات پنالتی سلوانیایی‌ها به گفته پیتر شمایکل، کپتان و دروازه‌بان پیشین دنمارک و مانچستر یونایتید،‌ ''بد'' نبود. اما دییگو کوستا نه تنها خوب جهت ضربات را تشخیص داد، بلکه با پرش به سمت راست و چپ نگذاشت نتیجه معکوس شود.

کریستیانو رونالدو پس از مسابقه در مصاحبه‌ای گفت: ''فرصت‌های زیادی داشتیم. من [در استفاده از فرصت] ناکام ماندم. نخست بسیار غمگین بودم، اما اکنون خرسندم. ما سزاوار این پیروزی بودیم. به اعضای تیم و دروازه بان ما تبریک می گویم.''

اگر رونالدو می توانست ضربهٔ پنالتی را در جریان بازی به ثمر برساند، پیرترین بازیکن جام ملت‌های اروپا می‌شد که توانسته در میدان رقابت گول‌زنی کند.

پرتگال در دور یک - چهارم جام ملت‌های اروپا، روز جمعه پنجم جولای به مصاف فرانسه می‌رود، تیمی که در دقیقهٔ ۸۵ بازی، با یک گول خودی مدافع بلجیم، به پیروزی ۱-۰ دست یافت.

رقابت دیگر روز جمعه در دور یک - چهارم میان تیم های آلمان و اسپانیا برگزار خواهد شد.

رقابت‌های اخیر دور یک - هشتم این جام روز سه شنبه دوم جولای برگزار می‌شود که در آن تیم های هالند - رومانیا و ترکیه - اتریش به مصاف هم می روند.