کروناویروس؛ یونیسف از تهدید به سلامتی میلیون‌ها مادر و نوزاد هشدار داد

دفتر صندوق پولی ملل متحد برای حمایت از کودکان (یونیسف) می‌گوید که به دلیل همه‌گیری کروناویروس، سیستم‌های صحی تحت فشار قرار گرفته و عرضۀ خدمات مختل شده که این مساله سبب نگرانی صحت مادران باردار و نوزدانی شده است که در سایۀ همه‌گیری کروناویروس به دنیا می‌آیند.

ملل متحد تخمین می‌کند که ۱۱۶ میلیون کودک تحت سایه همه‌گیری کروناویروس به دنیا خواهد آمد که یک چهارم این ولادت‌ها (تولد حدود ۲۹ میلیون کودک) تنها در کشورهای جنوب آسیا خواهد بود.

یونیسف در گزارشی گفته است: "پيشبينی شده است که اين اطفال تا ۴۰ هفته بعد از همه‌گیری کووید۱۹ به دنيا خواهند آمد. در حال حاضر همه‌گیری کووید۱۹ در سراسر جهان بر سيستم‌های صحی و زنجيره‌های عرضه مواد و وسايل طبی فشار آورده و باعث ايجاد نگرانی برای صحت مادران و نوزادان شان گرديده است".

بر اساس تخمین یونیسف، در نه ماه بعد از اعلام همه‌گیری کروناویروس، از مجموع حدود ۲۹ ميليون ولادت، ۲۰ میلیون در هند، پنج میلیون در پاکستان، ۴.۲ میلیون در بنگله‌ديش و یک میلیون درافغانستان اتفاق خواهد افتاد.

بلندترین آمار ولادت‌ها و انتشار سريع کووید۱۹ در جنوب آسيا، یونیسف را نگران ساخته است: "مادران و نوزادان با واقعيت‌های سخت، به شمول محدوديت‌های جهانی از قبيل قيود گشت‌و‌گذار؛ فشار بيش از حد روی عرضه خدمات در مراکز صحی؛ کمبود مواد و تجهيزات و کمبود قابله‌های ماهر به علت توظيف آنها برای تداوی مريضان کووید۱۹ رو به رو خواهند شد".

یونیسف تاکید کرده است که کشورها بايد دسترسی به مراقبت‌های ولادی را برای مادران و خدمات عاجل (ادویه، واکسین) را برای نوزدان به دلیل خطر وفیات بیشتر فراهم کنند.

جين گاف، ریيس منطقوی يونيسف برای جنوب آسيا گفته است: "نمی توان از وضعيتی که زندگی ميليون‌ها مادر، دختر نوجوان و نوزاد را در جنوب آسيا به خطر مواجه ساخته است چشم پوشی کرد. شيوع کوويد۱۹ باعث گرديده تا مادران به علت ترس از مصاب‌شدن به اين بيماری از دريافت خدمات صحی هراس داشته باشند".

ریيس منطقوی يونيسف برای جنوب آسيا بر حمایت کامل کارکنان صحی و قابله‌ها، مادران باردار، فراهم‌کردن زمینۀ ولادت‌های مصوون و آگاهی‌دهی در این خصوص تاکید کرده است.