منشی عمومی ناتو: باید برای یک جنگ طولانی در اوکراین آماده شویم

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه ۱۷ سپتمبر (۲۶ سنبله) به نشر رسید هشدار داد که پایان سریعی برای جنگ اوکراین وجود ندارد.

استولتنبرگ در مصاحبه با یک رسانهٔ آلمانی گفت: "بیشتر جنگ‌ها بیشتر از حد انتظاری که در زمان آغاز آن فکر می‌شود، طول می‌کشند. بنابراین ما باید خود را برای یک جنگ طولانی در اوکراین آماده کنیم."

روسیه از تهاجم نظامی خود به اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ آغاز کرد، به عنوان ''عملیات ویژه'' یاد می‌کند، اما اوکراین و متحدین غربی آن، این اقدام روسیه را جنگ تمام عیار در مقابل یک دولت مستقل عنوان کرده اند.

پس از تهاجم نظامی روسیه،‌ کشور‌های غربی به خصوص ایالات متحده به ارزش ده‌ها میلیارد دالر کمک‌های نظامی و غیر نظامی برای اوکراین فراهم کرده اند تا این کشور بتواند در مقابل تهاجم نظامی روسیه از خود دفاع کند.

اوکراین که در اوایل ماه جون سال جاری ضد حمله علیه نیروهای روسی را آغاز کرده، اخیراً مدعی شده است که خط اول دفاعی روسیه را شکسته و دستآوردهایی داشته است.

اما کیف اعتراف می‌کند که پیشرفت نیروهایش در جنگ به دلیل خط قوی دفاعی روسیه و نیز ماین گذاری شدید خطوط مقدم جنگ کندتر از آنچه است که توقع می‌رفت.

استولتنبرگ گفت: "همه ما آرزوی صلح سریع داریم. اما در عین حال باید بپذیریم که اگر رییس جمهور زیلینسکی و اوکراینی‌ها از جنگ دست بردارند، کشورشان دیگر وجود نخواهد داشت."

او افزود: "اگر رییس جمهور پوتین و روسیه تسلیحات خود را به زمین بگذارند، صلح خواهیم داشت."

استولتنبرگ درباره تقاضای اوکراین برای پیوستن با ناتو گفت: "شکی نیست که اوکراین در نهایت به ناتو خواهد پیوست."

او افزود که کیف در نشست سران این پیمان در ماه جولای "به ناتو نزدیکتر شده است".

منشی عمومی ناتو گفت: "وقتی این جنگ به پایان برسد، ما به تضمین‌های امنیتی برای اوکراین نیاز داریم. در غیر این، تاریخ ممکن است تکرار شود."

در نشست ماه جولای در ویلنیوس، رهبران ناتو توافق کردند که اوکراین پس از برآورده شدن شرایط خاص می‌تواند به این پیمان ملحق شود و مقامات امریکایی و آلمانی به صراحت اعلام کردند که این شرایط شامل اصلاحات برای حفاظت از دموکراسی و حاکمیت قانون توسط کیف می‌شود.

تهاجم روسیه به اوکراین، ایتلاف نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده را تقویت کرده است و باعث شده تا عضویت خود را گسترش دهد.