اردوغان به منظور توقف 'جرایم علیه بشریت' خواهان آتش‌بس در غزه شد

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه،‌ هنگام صحبت در نشست سران کشور‌های ترک-تبار درآستانه، پایتخت قزاقستان

رجب طیب اردوغان،‌ رییس جمهور ترکیه، روز جمعه سوم نومبر (۱۲ عقرب) خواهان آتش‌بس فوری میان اسراییل و حماس شد و گفت که ''جنایت علیه بشریت'' در غزه متوقف شود.

اردوغان در جریان درگیری اسراییل و حماس، حمایت قاطع خود را از فلسطینی‌ها نشان داد و در حالی که خود را به عنوان یک میانجی تبارز داده، در راهپیمایی‌های طرفدار فلسطینی ها شرکت کرده است.

اردوغان که در جریان نشست سران کشورهای ترک-تبار در آستانه، پایتخت قزاقستان، سخنرانی می‌کرد، گفت: "هیچ مفهومی وجود ندارد که بتواند وحشیگری را که از هفتم اکتوبر شاهد بودیم، توضیح بدهد یا توجیه کند."

رییس جمهور ترکیه در مورد جنگ جاری میان اسراییل و حماس در نوار غزه افزود:‌ "به صراحت بگویم: دقیقاً از ۲۸ روز به اینسو جنایات علیه بشریت در غزه انجام شده است."

اردوغان تاکید کرد که "اولویت ما برقراری آتش‌بس فوری بشردوستانه است'' و افزود که ترکیه فعالانه روی "مکانیزم‌های جدیدی برای تضمین امنیت همه افراد، صرف‌نظر از پیشینه مذهبی‌شان، چه مسلمان، مسیحی یا یهودی'' کار می‌کند.

این ارشدترین مقام ترکیه گفت:‌ ''تلاش های ما به منظور ایجاد شرایط برای کنفرانس صلح بین المللی ادامه دارد'' اما در مورد چگونگی برگزاری این کنفرانس بین المللی جزییاتی ارایه نکرد.

پس از حملات گروه حماس بر اسراییل که به تاریخ هفتم اکتوبر صورت گرفت، اسراییل از آن روز تا حالا حملات شدید هوایی، توپخانه‌ای و حالا زمینی را بر نوار غزه انجام داده است. به گفتهٔ مقامات اسراییل، در حملهٔ حماس ۱۴۰۰ نفر کشته شدند و حماس بیش از ۲۴۰ نفر را گروگان گرفته است.

در همین حال، وزارت صحت غزه که در کنترول گروه حماس است، گفته است که از آغاز حملات اسراییل تا حالا بیش از ۹۲۰۰ فلسطینی کشته شده اند که شامل ۳۷۶۰ کودکان و صد‌ها زن می‌شود.

اسراییل گفته است که غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد و تلاش می‌کند تا گروه حماس را که مسوول حملات هفتم اکتوبر است، ریشه کن و نابود کند.