بایدن خواستار رهایی خبرنگار وال ستریت ژورنال از قید روسیه شد

ایوان گرشکویچ، خبرنگار روزنامهٔ وال ستریت ژورنال

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز جمعه ۳۱ مارچ (۱۱ حوت) خواهان آزادی ایوان گرشکویچ، خبرنگار روزنامهٔ وال ستریت ژورنال در روسیه شد.

ادارۀ امنیت فدرال روسیه (FSB) روز پنجشنبه ۳۰ مارچ (۱۰ حمل) اعلام کرد که یک خبرنگار امریکایی که برای وال ستریت ژورنال کار می‌کند به ظن جاسوسی برای واشنگتن بازداشت شده است.

ایوان گرشکویچ اکنون در مسکو در بازداشت به سر می‌برد و منتظر محاکمه است. رییس جمهور بایدن روز جمعه در قصر سفید خطاب به مقام‌های روسیه به خبرنگاران گفت: "بگذارید او [ایوان گرشکویچ ]برود."

ادارهٔ امنیت فدرال روسیه گفته است که "فعالیت های غیرقانونی ایوان گرشکویچ شهروند امریکایی را متوقف کرده" و افزوده که این خبرنگار وال ستریت ژورنال "مظنون به جاسوسی برای منافع حکومت امریکا" بود.

بازداشت این خبرنگار تشدید جدی تلاش‌های کرملین برای ساکت کردن منتقدان روسیه را نشان می‌دهد که پس از عملیات نظامی روسیه در اوکراین شدت گرفته است.

وال ستریت ژورنال گفته است که "به شدت این اتهامات را رد می‌کند" و افزوده که "به شدت نگران امنیت آقای گرشکویچ است."

سازمان بین المللی گزارشگران بدون مرز (RSF) گفته است که "از آنچه به نظر می‌رسد اقدام تلافی جویانه باشد، نگران است."

گزارشگران بدون مرز گفته است که گرشکویچ "در حال تحقیق در مورد شرکت نظامی واگنر" بود، گروهی که شماری از جنگجویان آن محکوم به ارتکاب جرایم مختلف اند و نقش برجسته‌ای در جنگ اوکراین داشته است.

این سازمان تایید کرده که گرشکویج ۳۱ ساله با مجوز مطبوعاتی صادر شده توسط وزارت خارجهٔ روسیه کار می‌کرد. گفته می شود که او به دلیل جمع آوری اطلاعات در مورد یک"مجتمع نظامی- صنعتی " روسیه بازداشت شده است.

ادارهٔ امنیت فدرال روسیه گفته است که گرشکویج در شهر یکیترینبرگ در ۱۸۰۰ کیلومتری مسکو در حالی که تلاش می‌کرد اطلاعات محرم را به دست بیاورد، بازداشت شد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه مدعی شده که گرشکویچ "با پشتاره گیر آمده است."

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز همین ادعا را مطرح کرده و گفت: "ما در مورد سوظن صحبت نمی‌کنیم. او در هنگام اجرای عمل دستگیر شده است."

پسکوف نسبت به هرگونه اقدام تلافی جویانه از سوی امریکا علیه خبرنگاران روسی هشدار داد و گفت: "امیدواریم این اتفاق نیفتد و نباید رخ دهد."

روسیه گفته است که هنوز خیلی زود است که در مورد تبادله احتمالی این خبرنگار امریکایی بحث شود.

خبرگزاری‌های روسیه از قول سرگی ریابکوف، معاون وزارت خارجهٔ روسیه گزارش داده که گفته است: "من اکنون چنین سوالی را مطرح نمی‌کنم. برخی از مبادلاتی که در گذشته انجام شد، برای افرادی بود که در حال گذراندن دوران محکومیت خود بودند."

گرشکویج روسی‌تبار قبل از وال ستریت ژورنال برای خبرگزاری فرانس پرس در مسکو کار می کرد. او که به زبان روسی کاملاً مسلط است، برای مسکو تایمز، یک وب‌سایت خبری انگلیسی زبان نیز کار کرده است.

گرشکویج هنگامی که کودک بود با خانواده‌اش از روسیه به ایالات متحدهٔ امریکا مهاجرت کرده بود.