زیلینسکی: سفرم به امریکا و کانادا 'بسیار سازنده' بود

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، روز یکشنبه ۲۴ سپتمبر (دوم سنبله)‌ سفر این هفته خود به ایالات متحده و کانادا را "بسیار سازنده" توصیف کرد.

زیلینسکی گفت که کشورش کمک‌های دفاعی بیشتر را از امریکا وکانادا دریافت می‌کند. او گفت که ایالات متحده بسته‌‌ٔ کمک دفاعی را برای اوکراین تعهد کرده است که شامل توپخانه، مهمات میزایل‌های هیمارس (HIMARS)، میزایل‌های دافع هوا و وسایل نقلیه تکتیکی می‌باشد.

زیلینسکی همچنین گفت که حکومت کانادا نیز پیشنهاد کمک‌های دفاعی دراز مدت را کرده است که ارزش آن به ۵۰۰ میلیون دالر می‌رسد.

رییس جمهور زیلینسکی همچنین "تولید مشترک سلاح و سیستم‌های دفاعی، به خصوص دفاع هوایی" با ایالات متحده را یک تصمیم ''تاریخی'' توصیف کرد.

زیلینسکی افزود که تشریک مساعی با ایالات متحده نه تنها صنعت دفاعی بسیار قدرتمندتر را برای کشورش ایجاد خواهد کرد، بلکه به اقتصاد اوکراین نیز کمک‌ خواهد کرد.

این اظهارات رییس جمهور زیلینسکی در حالی بیان شد که به گفتهٔ الکساندر پروکودین، والی ولایت جنوبی خرسون، حملات هوایی روز یکشنبهٔ روسیه بر آن ولایت سبب کشته شدن دو نفر و زخمی شدن چندین نفر دیگر شد. به گفته‌ٔ این مقام اوکراین، این حملات سبب کشته شدن یک غیرنظامی زن نیز شده است.

در همین حال، حمله‌ٔ یک طیاره بدون سرنشین بر شهر کورسک روسیه، به یک ساختمان اداری این شهر اندکی آسیب رسانده است. مقامات اوکراینی در مورد این حمله تبصره نکرده اند. مقامات کیف در گذشته نیز مسوولیت حملات طیاره‌های بی سرنشین بر روسیه را بر عهده نگرفته اند.

پیش اظهارات اخیر رییس جمهور اوکراین، وزیر خارجهٔ روسیه روز شنبه ۲۳ سپتمبر در جریان یک کنفرانس خبری در سازمان ملل متحد گفت که کشورهای غربی از طریق حمایت از اوکراین عملاً وارد جنگ مستقیم علیه مسکو شده اند.

سرگی لاوروف به خبرنگاران گفت: "شما می توانید آن را هر چیزی که می‌خواهید بنامید، اما آنها با ما می‌جنگند، آنها مستقیماً با ما می‌جنگند. ما آن را یک جنگ چندگانه می‌نامیم، اما این چیزی را تغییر نمی‌دهد."

از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، کشورهای متحد این کشور به خصوص ایالات متحده کمک‌های تسلیحاتی را برای کیف فراهم کرده و تعهد به ارسال تسلیحات بیشتر کرده اند.