زیلینسکی قوای روسیه را به ماین گذاری عمدی در اوکراین متهم کرد

قوای اوکراینی هنگام بررسی اجساد غیرنظامیان کشته شده که نیروهای روسیه احتمالاََ‌ مواد انفجاری را در بدن شان جا سازی کرده اند

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، روز شنبه دوم اپریل‌‌‌ (۱۳ حمل) سربازان روسی را به جابجاسازی عمدی ماین ها پس از عقب نشینی در مناطق شمال اوکراین، متهم کرد.

آقای زیلینسکی افزود که نیروهای روسی تمام ساحات را ماین گذاری کرده اند و گفت که "خانه ها ماین گذاری شده اند،‌ تجهیزات ماین گذاری شده اند و حتا اجساد افراد مرده ماین گذاری شده اند."

رییس جمهور زیلینسکی بدون ارایه شواهد در جریان یک سخنرانی مجازی گفت: " در شمال کشور ما ، مهاجمان در حال فرار استند. [فرار قوای روسی] آهسته، اما قابل توجه است."

آقای زیلینسکی همچنین گفت که در برخی مناطق قوای روسی دور رانده می شوند و در برخی مناطق خود مناطق تسخیر شده را ترک می کنند.

پس از کاهش عملیات نظامی نیروهای روسی در اطراف کیف، پایتخت اوکراین،‌ و ساحات شمالی چرنیهیف، مقامات اوکراینی گفته اند که نیروهای آنها بیشتر از ۳۰ شهرک را دوباره از تصرف روسیه زیر کنترول خود آورده اند.

قوای روسی پس از عقب نشینی از اطراف پایتخت اوکراین، حال فعالیت نظامی خود را بیشتر به مناطق شرقی متمرکز کرده است.

ویاچسلاو چاوس‌،‌ والی ولایت چرنیهیف، نیز روز شنبه نیروهای روسی را متهم کرد که آنها هنگام عقب نشینی‌شان از مناطقی که قبلاََ تصرف کرده بودند، به صورت عمدی این ساحات را ماین گذاری می کنند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که آقای چاوس در جریان یک سخنرانی تلویزیونی گفت: "ماین‌های زیادی جاسازی شده است" و خطاب به نیروهای روسی گفت:‌ "آنها [قریه ها] را پر از ماین کرده اند."

اما وزارت دفاع اوکراین از تبصره در مورد ماین گذاری مناطق توسط قوای روسیه خودداری کرد.

خبرگزاری رویترز تا حال صحت و سقم این اتهام را از منابع مستقل تایید نتواسته است. مقام های روسیه تا حال در مورد این اتهام تبصره نکرده اند.

در همین حال، ادارهٔ خدمات حالت اضطراری اوکراین روز شنبه به مردم در مناطق نزدیک به شهر کیف، پایتخت اوکراین، گفت که هوشیار و مواظب باشند، زیرا تنها در یک روز در جریان جستجو بیش از ۱۵۰۰ مواد منفجره در قریهٔ دیمیتریوکا واقع در غرب پایتخت آن کشور پیدا شده است،‌ منطقه‌ای که اخیراََ از تصرف قوای روسی آزاد شده است.

رییس جمهور زیلینسکی گفته است که تلاش‌ها برای پاکسازی ماین‌ها و مصوونیت مناطق ادامه دارد،‌ اما از مردمی که قبلاََ از این مناطق فرار کرده اند،‌ خواست تا برای فعلاََ‌ وارد مناطق ماین گذاری شده نشوند.

آقای زیلینسکی گفته است که "هنوز ناممکن است که به زندگی عادی بر گردیم."