رییس واگنر گروپ خواستار بررسی 'جنایت' مقامات ارشد دفاعی روسیه شد

ییفگینی پریگوژین، رییس واگنر گروپ

ییفگینی پریگوژین، رییس واگنر گروپ روز چهارشنبه ۳۱ می (۱۰ جوزا) از سارنوالان روسی خواسته است تا بررسی کنند که آیا مقامات ارشد دفاعی روسیه قبل یا در جریان جنگ اوکراین مرتکب "جنایت" شده اند یا نه.

باوجودیکه پریگوژین یک متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه است، به کرات از مقامات روسی، به ویژه از سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف، لوی درستیز قوای مسلح روسیه، انتقاد کرده و آنان را مسوول "ده‌ها هزار" کشته و زخمی جنگجویان روسی در اوکراین خوانده است.

پریگوژین گفت: "امروز من نامه‌‌هایی را به کمیته تحقیقات و سارنوالی فدراسیون روسیه ارسال کردم و خواستم تا واقعیت‌ها را بررسی کنند که آیا مقامات دفاعی در جریان آمادگی و اجرای عملیات ویژه نظامی مرتکب جنایت شده اند."

او افزوده است که این نامه‌ها به دلیل رسیدگی مقامات تحقیقاتی علنی نخواهد شد. وزرات دفاع روسیه از اظهار نظر فوری در مورد نامه‌ها خود داری کرده است.

پیش از این نیز پریگوژین نخبگان روسیه را به شدت مورد انتقاد قرار داده و گفته است که فرزندان آنان به راحتی زندگی می‌کنند در حالی که مردان مناطق فقیر در اوکراین می‌میرند. او از نخبگان نظامی روسیه خواسته است فرزندان خود را به جبهه بفرستند.

اما تاکنون هیچ یک از مقامات دفاعی روسیه به طور علنی به انتقادات او پاسخ نداده اند.

پریگوژین، بنیانگذار واگنر گروپ، وفاداری به پوتین را بخشی از مواضع سیاسی خود خوانده و افزوده است: "من عاشق وطنم هستم، به پوتین خدمت می‌کنم، شویگو باید مورد قضاوت قرار گیرد و ما بر آن تاکید خواهیم کرد."

او که هفته گذشته به گونهٔ طعنه‌آمیز گفت که نام مستعارش باید "قصاب پوتین" باشد در بیانیه‌ای گفته است که به اطلاع رسانی مشکلات به رهبری عالی کشورش ادامه خواهد داد و مقامات ارشد کرملین را به دلیل مسدود کردن پوشش رسانه‌ای او و اردوی خصوصی‌اش مورد انتقاد قرار داده است.

پریگوژین، در دههٔ ۱۹۸۰ میلادی به جرم دزدی و سرقت در جاده‌ها، به نه سال زندان محکوم شده بود. اما پس از آنکه روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ تهاجم نظامی خود را بر اوکراین آغاز کرد، او بار دیگر به صفت رییس گروه واگنر وارد صحنه شد.

پس از آنکه روسیه در جنگ اوکراین شکست‌های پیهم را متحمل شد، پریگوژین هزاران جنگجو را از میان زندانیان محبوس در زندان‌های روسیه استخدام کرد و در ازای خدمت در برخی از خطرناک ترین جبهات جنگ اوکراین به آن‌ها فرصت عفو و آزادی را پیشنهاد کرد.

گروه واگنر که از تابستان ۲۰۲۲ به اینسو جنگ را در بخموت، که از مرگبارترین و خونین ترین نبردها در اوکراین بوده، رهبری می‌کند، به تاریخ ۲۰ می (۳۰ ثور) مدعی شد که کنترول کامل شهر بخموت در شرق اوکراین را بدست آورده است، اما کیف این ادعای وی را رد کرده و گفته است که درگیری در بخموت جریان دارد.