ژورنالست پاکستانی پس از نزدیک به پنج ماه غیابت به خانه بازگشت

عمران ریاض خان

وکیل مدافع عمران ریاض خان، یک ژورنالست معروف پاکستانی، روز دوشنبه ۲۵ سپتمبر (سوم میزان) گفت که موکل‌اش پس از آنکه در بازداشت پولیس ناپدید شد، به خانه‌اش برگشته است.

ریاض خان به تاریخ ۱۱ می سال روان میلادی در شهر سیالکوت ایالت پنجاب پاکستان، هنگامی دستگیر شد که از ترس دستگیری می‌خواست فرار کند. مقامات پاکستانی در آن زمان ریاض خان را به تحریک خشونت از طریق کار خبرنگاری متهم کرده بودند.

ریاض خان قبل از اینکه دستگیر شود،‌ در یک پیام ویدیویی گفت که قصد ترک کشورش را دارد، زیرا به گفتهٔ او،‌ "فضای بحث در پاکستان در حال کاهش است" و او "مجبور به سکوت" شده است.

پولیس شهر سیالکوت روز دوشنبه در یک پیام ایکس نوشت که این ژورنالست ۴۷ ساله ''به صورت مصوون پیدا شده است'' و حالا با خانواده اش یکجا شده است. اما پولیس در مورد اینکه ریاض خان از کجا پیدا شده است، جزییاتی ارایه نکرد.

سپس، وکیل مدافع ریاض خان با نشر یک تصویر موکل‌اش در صفحهٔ ایکس تایید کرد که این ژورنالست با خانواده‌اش یکجا شده است.

میان اشفاق علی، وکیل مدافع ریاض خان، در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که "به دلیل چالش های بی شمار" و "یک قوه قضاییه ضعیف" رهایی این ژورنالست زمان زیادی در برگرفت.

اما اشفاق علی در مورد وضعیت فزیکی موکل‌اش و یا اینکه در جریان اسارت شاهد چه وضعیتی بود، تبصره نکرده و گفته است که هنوز وقت است در این مورد چیزی بگوید.

اشفاق علی در یک تماس تیلفونی به بخش اردوی صدای امریکا گفت که در شرایط کنونی نمی‌خواهد بار بیشتر را به شانهٔ موکل‌اش تحمیل کند، زیرا به گفتهٔ وی ریاض خان در شرایط مناسبی قرار ندارد.

او گفت که ریاض خان در جریان اسارت ۲۲ کیلوگرام وزن باخته و حالا زمان آن فرا رسیده است تا از لحاظ روانی و فزیکی ثبات پیدا کند.

حکومت سرپرست پاکستان تا حالا در مورد‌ آزادی ریاض خان و اینکه چگونه این ژورنالست پنج ماه قبل ناپدید شد،‌ تبصره نکرده است.

ریاض خان زمانی دستگیر شد که حکومت پاکستان اعتراضات سرتاسری حامیان عمران، صدراعظم پیشین پاکستان، را سرکوب می‌کرد.

حکومت پاکستان سرکوب معترضان و حامیان عمران خان را پس از آن آغاز کرد که مقامات آن کشور در ماه می ادعا کردند که معترضان بر تاسیسات ملکی و نظامی یورش بردند.

عمران خان و رهبران حزب تحریک انصاف پاکستان، خشونت‌ها علیه تاسیسات نظامی در جریان مظاهرات در پاکستان را تقبیح کرده و اتهام وارد کردند که ادارات استخباراتی در این حملات دخیل بوده و هدف آن توجیه سرکوب حزب سیاسی خان است. اما اردوی پاکستان گفته است که علیه آشوبگران مدارک "غیر قابل انکار" را جمع آوری کرده است.

ادارات امنیتی پاکستان از دیر مدت زمان به اینسو به ایجاد ترس و رعب و آزار اذیت ژورنالستان منتقد حکومت متهم است و آنان را به دخالت در فعالیت‌های سیاسی متهم کرده اند.

ریاض خان یکی از حامیان عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، و اردوی آن کشور بود. اما عمران خان در اپریل سال ۲۰۲۲ با رای عدم اعتماد پارلمان از کرسی صدارت کنار زده شد. پس از آن، این ژورنالست اردوی پاکستان را متهم به کنار زدن عمران خان کرد، زیرا صدراعظم پیشین آن کشور معتقد بود که اردو در عقب پرده شرایط برکناری وی را مساعد کرده است.

برکناری عمران خان از کرسی صدارت در ماه اپریل سال گذشته سبب بحران بزرگ سیاسی و اعتراضات گستردهٔ هواداران وی در سرتاسر پاکستان شد. حکومت پاکستان این تظاهرات و رهبران حزب تحریک انصاف پاکستان، به رهبری عمران خان را به شدت سرکوب کرد.

مقامات پاکستان هفتهٔ گذشته خالد جمیل، یک گویندهٔ تلویزیون را پس از آن دستگیر کرد که وی با نشر پیامی در ایکس از اردوی کشورش انتقاد کرد. جمیل حالا با اتهام نشر معلومات نادرست در مورد ادارات حکومتی مواجه است.

گروه‌های حامی آزادی بیان پاکستان را درج فهرست کشور‌هایی کرده اند که ژورنالستان در آن در امان نیستند.

کمیتهٔ حمایت از ژورنالستان که مقر آن در ایالات متحده است، می‌گوید که از سال ۱۹۹۲ میلادی به اینسو، دست کم ۹۷ ژورنالست و کارمند رسانه‌ها در پاکستان به خاطر فعالیت شان در رسانه‌ها کشته شده اند. اما تحقیقات در مورد قضایای مرتبط به کشتار خبرنگاران تا حالا منتج به محکومیت کسی نشده است.