پوتین: فرستادن تسلیحات به کوریای شمالی را رد نمی‌کنم

کیم جونگ اون، رییس جمهور کوریای شمالی و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه

ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز پنجشنبه ۲۰ جون (۳۱ جوزا) گفت که فرستادن تسلیحات به کوریای شمالی را رد نمی‌کند، اظهاراتی که واشنگتن آنرا نگران کننده خواند.

پوتین گفت: "آنانی که این [میزایل‌ها را به اوکراین] می‌فرستند، فکر می‌کنند که با ما نمی‌جنگند، اما من گفتم... که در این صورت بر اساس توافقاتی که با کوریای شمالی داریم، ما حق داریم به مناطق دیگر جهان تسلیحات بفرستیم."

کوریای جنوبی امروز توافق روسیه با کوریای شمالی را نگران کننده خواند و یک مقام بلند‌پایه این کشور گفت که سیول پالیسی خود را مبنی بر نفرستادن تسلیحات به گونهٔ‌ مستقیم به اوکراین، دوباره بررسی خواهد کرد.

پوتین گفت که کوریای جنوبی نباید در مورد توافق روسیه-کوریای شمالی نگران باشد. اما هشدار داد که اگر سیول به کیف تسلیحات بفرستد، "این یک اشتباه بسیار بزرگ خواهد بود" و کوریای جنوبی نباید اوکراین را تسلیح کند.

ایالات متحده نیز در مورد تهدید پوتین مبنی بر فرستادن تسلیحات به پیونگ‌یانگ اظهار نگرانی کرده هشدار داد که این گونه عملکرد می‌تواند شبه جزیرهٔ کوریا را بی‌ثبات سازد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، به خبرنگاران گفت: "این فوق العاده نگران کننده است... و ممکن درمغایرت با فیصله‌نامه‌های شورای امنیت ملل متحد که روسیه خودش از آن حمایت کرده است، قرار گیرد."

پوتین گفت که فرستادن تسلیحات به کوریای شمالی در پی فرستادن تسلیحات غرب به اوکراین صورت می‌گیرد.

کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز گذشته طی مراسمی در پیونگ‌یانگ سند ارتقای روابط میان دو کشور را امضا کردند.

روسیه و کوریای شمالی برای مدت طولانی شرکای نزدیک بودند، اما همکاری میان آنان، پس از تهاجم روسیه بر اوکراین در سال ۲۰۲۲ تقویت شد.

مقامات ایالات متحده گفته اند که کوریای شمالی هزاران محموله تسلیحات به شمول میزایل‌های بالستیک را برای روسیه فراهم کرده است، اما پیونگ‌یانگ و مسکو، این ادعا را رد کرده اند.