پوتین استقرار کلاهک‌های هسته‌ای مسکو در بلاروس را تایید کرد

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، روز جمعه ۱۶ جون (۲۶ جوزا) استقرار تسلیحات ‌هسته‌ای تعرضی این کشور در بلاروس را تایید کرد و آن را هشداری برای غرب خواند.

پوتین در سخنرانی خود در نشست اقتصادی سنت پیترزبرگ گفت کلاهک‌های هسته‌ای تعرضی روسیه به بلاروس تحویل داده شده، اما تاکید کرد که در حال حاضر نیازی نمی‌بیند که روسیه به سلاح‌های هسته‌ای متوسل شود.

پوتین گفت: "این دقیقاً به عنوان یک عنصر بازدارنده است تا همه کسانی که در فکر تحمیل شکست استراتیژیک به ما استند، از این شرایط آگاه باشند."

پوتین به تاریخ ۲۵ مارچ (پنجم حمل) گفت که مسکو با بلاروس روی استقرار تسلیحات هسته‌ای تعرضی در خاک آن کشور به توافق رسیده است، اما افزود که توافق منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را نقض نخواهد کرد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید پوتین: تسلیحات هسته‌ای تعرضی به بلاروس اعزام خواهیم کرد

این در حالی است که پوتین در ماه فبروری مشارکت روسیه را در پیمان "آغاز جدید - New Start" با ایالات متحده که آخرین پیمان استراتیژیک کاهش تسلیحات میان دو قدرت بزرگ هسته‌ای جهان است، به حالت تعلیق در آورد.

پوتین روز جمعه گفت: "نخستین کلاهک‌های هسته‌ای به بلاروس تحویل داده شد. اما فقط اولین‌ها، قسمت اول. اما ما این کار را تا پایان تابستان یا تا پایان سال به طور کامل انجام خواهیم داد."

این نخستین بار پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است که چنین تسلیحاتی در خارج از روسیه مستقر می‌شوند. رییس جمهور روسیه گفت که استقرار چنین کلاهک‌ها به عنوان هشداری به غرب در مقابل تسلیح و حمایت از اوکراین است.

تسلیحات هسته‌ای تعرضی برد کوتاه‌تر داشته و می‌توانند در میدان جنگ مورد استفاده قرار گیرند.

پیش از این، الکساندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس روز سه شنبه گفت که کشورش تسلیمی تسلیحات هسته‌ای تعرضی روسیه را آغاز کرده است که برخی آنها سه برابر قوی‌تر از بمب‌های اتمی است که ایالات متحده در سال ۱۹۴۵ بالای جاپان پرتاب کرد.

ایالات متحده از این تصمیم پوتین انتقاد کرده، اما گفته است که قصد تغییر موضع خود در قبال تسلیحات هسته‌ای استراتیژیک را ندارد و افزوده که هیچ نشانه‌ای مبنی بر آماده شدن روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای وجود ندارد.

پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) نیز این تصمیم روسیه را تقبیح کرده و آنرا "خطرناک و غیرمسوولانه" خوانده است.

اما رییس جمهور پوتین گفته است که این اقدام مسکو مشابه به اقدامات ایالات متحده است که تسلیحات هسته‌ای خود را در کشورهای متحد اروپایی‌اش جابجا کرده است.

پوتین گفته است که تسلیحات هسته‌ای تعرضی تحت کنترول مسکو باقی می‌مانند، اما لوکاشینکو پیشنهاد کرده است که در صورت تهدید بلاروس به نابودی، می‌تواند با توافق روسیه از آنها استفاده کند.