واکنش مقام‌ها و قانونگذاران امریکایی به بازداشت عمران خان

عمران خان در حالی که به سمت محکمۀ عالی برای حضور در جلسه رسیدگی به ده‌ها دوسیه به شمول اتهام فساد اداری در حال حرکت بود، بازداشت شد

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز سه‌شنبه نهم می (۱۹ ثور) در واکنش به بازداشت عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، گفت آنچه در آن کشور رخ می‌دهد باید مطابق قانون اساسی پاکستان باشد.

بلینکن این اظهارات را پس از آن بیان کرد که پولیس پاکستان روز سه‌شنبه گفت که عمران خان، صدر اعظم پیشین این کشور، در اسلام‌آباد، پایتخت آن کشور، بازداشت شد، اما یکی از همکاران نزدیک خان گفته است که شبه‌نظامیان صدراعظم پیشین آن کشور را اختطاف کردند.

بلینکن در پاسخ به پرسشی در مورد بازداشت عمران خان گفت:‌ "ما فقط می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که هر آنچه در پاکستان رخ می‌دهد، باید در مطابقت با قانون باشد، با قانون اساسی."

برد شرمن، عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده، نیز به بازداشت عمران خان واکنش نشان داده است. این قانونگذار دموکرات امریکای در مصاحبه‌ با بخش اردوی صدای امریکا گفت:‌ "فساد اداری دستگیری رهبران و کارمندان حزب تحریک انصاف را در سراسر آن کشور توجیه نمی‌کند، آن را شبیه یک کودتای نظامی تلقی می‌کند و نه تطبیق بی طرفانه عدالت."

عمران خان ۷۰ ساله در حالی که به سمت محکمۀ عالی برای حضور در جلسه رسیدگی به ده‌ها دوسیه، از اتهامات تروریستی و فساد گرفته تا خیانت و سایر جرایم جنایی در حال حرکت بود، بازداشت شد.

اندری کارسن، عضو مجلس نمایندگان امریکا از حزب دموکرات، نیز بازداشت عمران خان را نگران کنند توصیف کرد. آقای کارسن گفت که همواره طرفدار روابط قوی میان ایالات متحده و پاکستان بوده است، اما تاکید کرد که عملکرد اخیر اسلام‌آباد، قابل نگرانی عمیق است.

او گفت:‌ " اقدامات اخیر حکومت پاکستان در مورد هدف قرار دادن معترضان و منتقدان حکومت، مایه نگرانی شدید است. ما باید رویکرد همه جانبه‌ای برای همکاری با پاکستان داشته باشیم تا از این فرسایش دموکراسی جلوگیری کنیم."

عمران خان با طرح مبارزه با فساد در سال ۲۰۱۸ میلادی صدر اعظم پاکستان شد، اما پیش از اتمام دوره کاری‌اش، با رای عدم اعتماد پارلمان از قدرت برکنار شد. عمران خان از آن زمان تظاهرات گسترده‌ای را راه اندازی کرده و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.