ملل متحد: شمار بیجاشدگان اجباری در جهان از مرز ۱۱۴ میلیون گذشت

ملل متحد می‌گوید که شمار بیجا شدگان اجباری در جهان به بیش از ۱۱۴ میلیون نفر تخمین شده که یک رقم بی‌پیشینه است.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) و ادارهٔ مهاجرت ملل متحد روز چهارشنبه ۲۵ اکتوبر (سوم عقرب) در یک بیانیه‌ مشترک گفتند: "شمار افرادی که به دلیل جنگ، آزار و اذیت، خشونت و نقض حقوق بشر در سراسر جهان آواره شده اند احتمالاً تا پایان ماه سپتمبر از ۱۱۴ میلیون نفر فراتر رفته باشد."

این اداره گفت که محرک‌های اصلی آوارگی در نیمهٔ اول سال ۲۰۲۳ درگیری‌ها در اوکراین، سودان، میانمار و جمهوری دموکراتیک کانگو ، بحران بشری درازمدت در افغانستان و ترکیبی از خشکسالی، سیلاب‌ها و ناامنی در سومالیا بوده است.

فلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: "تمرکز جهانی اکنون بر فاجعه بشری در غزه است، که بجا می‌باشد. اما در سطح جهان، درگیری‌های بسیار زیادی در حال افزایش یا تشدید است که زندگی بی‌گناهان را می‌گیرد و مردم را ریشه‌کن می‌کنند."

گراندی در بیانیه‌ای گفت: "ناتوانی جامعه بین المللی در حل تنش‌ها یا جلوگیری از تنش‌های جدید باعث آوارگی و بدبختی می‌شود. ما باید عمیق نگاه کنیم، برای پایان دادن به درگیری‌ها با هم کار کنیم و به پناهندگان و دیگر آوارگان اجازه دهیم به خانه های خود بازگردند تا زندگی خود را از سر بگیرند."

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در گزارش اوسط سال خود در مورد آوارگان اجباری در جهان گفته بود که در شش ماه اول سال ۲۰۲۳ یعنی تا پایان ماه جون، ۱۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به اجبار آواره شده اند که در مقایسه با سال ۲۰۲۲ میلادی ۱.۶ میلیون افزایش را نشان می‌داد.

در این گزارش آمده است که تقریباً یک سوم کل آوارگان اجباری تنها از سه کشور – افغانستان، سوریه و اوکراین – استند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید شمار بیجاشدگان اجباری در جهان به بلندترین حد رسیده است

سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان به خبرگزاری فرانس پرس تایید کرد که این رقم جدید از زمانی که این اداره جمع‌آوری اطلاعات را در سال ۱۹۷۵ آغاز کرده، یک ریکارد جدید بوده است.

براساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشر ملل متحد (OCHA) از زمانی که اسراییل حملات انتقام‌جویانه خود را پس از حمله هفتم اکتوبر گروه حماس بر اسراییل آغاز کرده، تعداد افراد آوارهٔ داخلی در غزه به ۱.۴ میلیون نفر تخمین زده شده است.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که بیش از نیمی از افراد که مجبور به فرار از خانه هایشان شده هرگز از مرزهای بین المللی عبور نکرده اند.

گراندی گفت: "در حالی که ما شاهد وقوع رویدادها در غزه، سودان و فراتر از آن استیم، چشم‌انداز صلح و راه‌ های حل‌ برای پناهندگان و دیگر جمعیت‌های آواره ممکن بعید به نظر برسد."

او افزود: "اما ما نمی‌توانیم تسلیم شویم. با شرکای خود به تلاش برای یافتن راه‌‌های حل‌ برای پناهجویان ادامه خواهیم داد."