ریکارد بی پیشینۀ قاچاق مخدرات؛ در یک سال ۱۱۰ تن کوکایین در بلجیم ضبط شد

ضبط کوکایین در بندر انتیرپ بلجیم که گذرگاه مواد مخدر غیرقانونی به اروپا پنداشته می‌شود، سال گذشته ریکارد جدیدی قایم کرد. این در حالی است که روز گذشته یک دختر ۱۱ ساله در این بندر به ضرب گلوله کشته شد و مقامات در بلجیم و هالند نگران قدرت روز افزون گروه‌های جنایت‌کار بین المللی اند.

رقم سالانهٔ مواد مخدر ضبط شده در هالند و بلجیم امروز دهم جنوری (۲۰ جدی) نشر شد. در جریان سال گذشته بیش از ۱۰۹ تن مواد مخدر در این بندر بلجیم و ۵۲.۵ تن در هالند ضبط شد،‌ اما گمان می‌رود که یک رقم درشت و ممکن بیشتر از آنچه که ضبط شده، به بازار‌های اروپا رسیده باشد.

بر اساس آمار رسمی، سال گذشته ۸۹.۵ تن مواد مخدر بیشتر در مقایسه با سال ۲۰۲۱ در این دو کشور ضبط شد.

پس از بلجیم و اسپانیا، هالند بزرگترین گذرگاه مواد مخدر محسوب می‌شود.

مقامات بلجیمی و هالندی از همکاری شدید دو کشور در مبارزه با قاچاق مواد مخدر تمجید کرده و تعهد کردند که ۱۰۰ کارمند بیشتر در گمرک‌های بلجیم به کار گماشته شده و به ارزش ۷۵ میلیون دالر دیگر صرف خریداری و نصب وسایل مجهز با تکنالوژی پیشرفته برای مبارزه با قاچاق خواهد شد.

دو کشور در یک بیانیهٔ مشترک گفتند که هالند در سال‌های آینده بر استخبارات مصنوعی، تشخیص مواد کیمیایی و پی‌گیری کانتینر‌ها تمرکز خواهد کرد.

پولیس اروپا در جریان هفته‌های گذشته شماری از قاچاقبران شناخته شده را در جریان یک عملیات گسترده باز داشت کردند.

درگیری‌ها میان گرو‌های جنایتکار

قاچاق کوکایین در بلجیم در حالی افزایش یافته است که گروه‌های جنایت‌کار در شهر نزدیک بندر انتیرپ برای انتقام‌جویی از همدیگر دست به درگیری‌های مسلحانه و انفجار‌ها می‌زنند.

بارت دی ویور، والی انتیرپ گفت که روز گذشته یک دختر ۱۱ ساله در جریان درگیری میان دو گروه جنایت‌کار کشته شد. او هشدار داد که جنگ مواد مخدر در این منطقه جریان دارد.

سارنوالان بلجیمی گفته اند که در جریان پنج سال گذشته بیش از ۲۰۰ واقعهٔ خشونت‌های مرتبط به قاچاق مواد مخدر را ثبت کرده اند که در بیشتر آنان مهاجمین از مواد انفجاری استفاده کرده اند.

آنان گفته اند که گروه مارکو مافیا که از جامعهٔ مراکشی‌ها در هالند برخاسته، بیشتر از دیگر گروه‌ها در سال‌های اخیر دست به خشونت زده است.

در ماه سپتمبر سال گذشته، تدابیر امنیتی پس از آن برای محافظت از وزیر عدلیهٔ بلجیم افزایش یافت که چهار مظنون هالندی در پیوند به تلاش برای اختطاف وی بازداشت شدند.

هالند همچنان اعلام کرده است که ارزش مواد مخدری که سال گذشته در بنادر آن کشور ضبط شد به ۳.۵ میلیارد یورو می‌رسد.