ایران برای هدف قرار دادن منتقدان خود از جنایتکاران خارجی استفاده می‌کند - گزارش

پوریا زراعتی

روزنامه واشنگتن پست گزارش می‌دهد که دولت ایران روابط خود را با شبکه‌های جنایتکار در خارج از کشور افزایش داده تا منتقدان خود در ایالات متحده و اروپا را هدف قرار دهد.

به گفتهٔ این روزنامه، ایران در سال‌های اخیر عملیات‌های مرگبار و آدم‌ربایی‌ها را به باندهای تبهکاری مانند ٰ"فرشتگان جهنم"، یک شبکه اوباش بدنام روسی که به نام "دزدان قانون" نیز مشهور اند، به یک شبکهٔ توزیع هرویین به رهبری یک قاچاقچی ایرانی مواد مخدر و جنایتکار، گروه‌های جنایتکار اسکاندیناوی و امریکای جنوبی محول کرده است.

واشنگتن پست با اشاره به ماجرای حمله به پوریا زراعتی، روزنامه‌نگار شبکه فارسی‌زبان "ایران اینترنشنال" افزود او در ماه اپریل گذشته در مقابل منزل خود در حومه لندن با چاقو هدف حمله قرار گرفت و مجروح شد.

در این گزارش آمده است در این حمله که به ایران نسبت داده می‌شود، هیچ‌یک از مهاجمان ایرانی نبودند و ارتباط قابل توجهی با ادارات امنیتی جمهوری اسلامی نداشتند.

به گفته مقامات، ایران تبهکارانی را در اروپای شرقی استخدام کرده که بدون مشکل خاصی از طریق میدان هوایی "هیترو" وارد بریتانیا شدند و مدت‌ها پوریا زراعتی را تحت نظر داشتند.

بر اساس این گزارش، همکاری ایران با گروه‌های جنایت‌کار به جای استفاده از عوامل مخفی‌اش، نشان‌دهنده تحول نگران‌کننده در روش‌های حکومتی است که مقامات امنیتی امریکا و سایر کشورهای غربی آن را یکی از خطرناک ترین اعمال‌کننده "سرکوب فرا ملی" در جهان می‌دانند.

این اصطلاحی است که درباره حکومت‌هایی استفاده می‌شود که از خشونت و ارعاب در قلمرو مستقل دیگران برای ساکت کردن مخالفان، منتقدان و خبر‌نگاران استفاده می‌کنند.

به نوشته واشنگتن پست، مقامات ارشد امنیتی می‌گویند که استفاده از گروه‌های جنایتکار توسط حکومت‌ها، محافظت از اشخاصی که به امریکا، اروپا و سایر کشورها پناه آورده اند را دشوار کرده است.

واشنگتن پست گفته که این گزارش بر اساس مصاحبه با مقامات ارشد در بیش از ‍۱۲ کشور، بررسی صدها صفحه از سوابق محاکم جنایی در امریکا، و اروپا، و همچنین اسناد تحقیقاتی که از ادارات امنیتی به دست آمد، تنظیم شده است.

در تازه‌ترین مورد، سارنوالان امریکایی روز چهارشنبه ۱۱ سپتمبر (۲۱ سنبله) گفتند که یک شهروند پاکستان که با ایران ارتباط دارد به اتهام تلاش برای ترور یک مقام امریکایی در انتقامجویی از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده فقید سپاه پاسداران، رسماً متهم شد.

وزارت عدلیهٔ و سارنوالان امریکایی با نشر اعلامیه‌ای گفتند که آصف رضا مرچنت، ۴۶ ساله، "ظاهراً در جستجوی استخدام یک قاتل برای ترور یک سیاستمدار یا یک مقام حکومت ایالات متحده" بود.

مریک گارلند، لوی سارنوال ایالات متحده، گفت: "اتهامات تروریزم و استخدام برای قتل علیه آصف مرچنت نشان می‌دهد که ما به حسابده قراردادن افرادی ادامه خواهیم داد که به دنبال اجرای توطیه مرگبار ایران علیه امریکایی‌ها اند."

در ماه اگست سال ۲۰۲۲، ایالات متحده یک عضو سپاه پاسداران را به طرح ترور جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده، متهم کرده بود.

وزارت عدلیهٔ ایالات متحده گفته بود که شهرام پورصفی، به یک فرد پیشنهاد ۳۰۰ هزار دالر امریکایی داده بود تا بولتن را بکشد.

اما حکومت ایران اتهام توطیه کشتن جان بولتن را رد کرده و آنرا ''افسانه'' خوانده بود.