مناظرهٔ نامزدان جمهوری‌خواه ریاست جمهوری امریکا با تمرکز بر سیاست خارجی

نامزدان حزب جمهوریخواه در سومین مناظره شان در شهر میامی ایالت فلوریدا

سومین مناظره میان نامزدان حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ ایالات متحدهٔ امریکا، روز چهارشنبه هشتم نومبر (۱۷ عقرب) در شهر میامی ایالت فلوریدا برگزار شد.

این مناظره که از طریق شبکهٔ تلویزیونی ان بی سی پخش شد، بیشتر بر سیاست خارجی متمرکز بود و همهٔ نامزدان در مورد حمایت از اسراییل و محکوم کردن حماس اتفاق نظر داشتند.

ران دی سانتیس، نامزد جمهوری‌خواه، به گونهٔ توصیه به صدراعظم اسراییل گفت: "کار این قصابان، حماس را برای همیشه تمام کنید. آنان تروریستان اند. آنان مردم بی‌گناه را قتل عام می کنند. اگر بتوانند، هر یهود را در جهان از بین می‌برند."

تم سکات، نامزد دیگر جمهوری‌خواه برای ریاست جمهوری امریکا گفت: "با شیطان صحبت شده نمی تواند. باید آن را از بین ببرید."

نیکی هیلی، یکی دیگر از نامزدان جمهوریخواه برای ریاست جمهوری امریکا گفت: "بدون ایران، حماس وجود نخواهد داشت. بدون ایران، حزب الله وجود نخواهد داشت. بدون ایران، گروه حوثی وجود نخواهد داشت. ایران را در حال حاضر کی تمویل می کند؟ چین از ایران نفت می‌خرد. روسیه از ایران درون و میزایل می خرد و یک ایتلاف شوم میان شان وجود دارد."

کمک به اوکراین

در ارتباط به فراهم کردن پول بیشتر به اوکراین، اختلاف نظر میان این نامزدان وجود داشت.

کریس کریستی گفت: "این یک موضوع اختیاری نیست. این بهایی است که ما به خاطر بودن ما به حیث رهبران جهان آزاد آن را پرداخت می‌کنیم."

ویویک رامسوامی، نامزد جمهوریخواه در مورد اوکراین گفت: "اوکراین یک نمونهٔ خوب دموکراسی نیست. اوکراین کشوری است که فعالیت ۱۱ حزب مخالف را منع کرد. اوکراین همه رسانه‌ها را در قالب یک رسانهٔ دولتی قرار داد. این کار یک عمل دموکراتیک نیست."

در مورد موضوع مهاجرت از طریق مرز جنوبی ایالات متحده، ران دی سانتیس گفت که او اقدامات فراتر از چیزی را اتخاذ خواهد کرد که دونالد ترمپ در جریان ریاست جمهوری اش انجام داده بود.

دی‌ سانتیس گفت: "حتا دیوار مرزی را اعمار خواهم کرد و طوری که دونالد ترمپ وعده کرده بود، مکسیکو هزینهٔ آن را خواهد پرداخت. مکسیکو پول نخواهد داد، بلکه ما بر حواله‌های که کارگران خارجی به کشورهای خارجی می‌فرستند، محصول وضع خواهیم کرد. میلیاردها دالر جمع آوری خواهیم کرد و دیوار را اعمار می‌کنم."

در این مناظره نیز دونالد ترمپ حضور نداشت. ترمپ که نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه تلقی می شود، یک گردهمایی در ۱۶ کیلومتری محل برگزاری این مناظره در ایالت فلوریدا، راه اندازی کرده بود.

جنیفر لالس، ریيس دپارتمنت علوم سیاسی در پوهنتون ویرجینیا می گوید که این نامزدان هیچگاه نخواهند توانست تا دونالد ترمپ را در نظرسنجی‌ها شکست بدهند.

لالس گفت: "دونالد ترمپ در بسیاری از نظرسنجی‌ها، حمایت اضافه تر از ۵۰ درصد را دارد و در برخی دیگری از نظرسنجی ها این فیصدی به ۴۰ درصد می‌رسد. هیچ کاندید به اندازه ترمپ پیشتاز نیست. اما اگر دونالد ترمپ به زندان افگنده شود و یا به دلایل مختلف حقوقی مجبور ساخته شود که از رقابت دست بکشد، در آن صورت هر کسی که در ردهٔ دوم قرار دارد، دست بالا خواهد داشت."

اما برای چنین کار زمان‌گیر، وقت بسیار کمی وجود دارد، زیرا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در کمتر از یک سال دیگر و اولین دور انتخابات مقدماتی درون حزبی جمهوریخواهان در حدود دو ماه آینده برگزار خواهد شد.