دانشمندان جنین مصنوعی را بدون استفاده از اسپرم و تخمه رشد دادند

دانشمندان موفق شدند تا بدون استفاده از اسپرم، تخمه یا رحم، جنین مصنوعی را پرورش دهند که شباهت زیادی به جنین انسان دارد.

تیم تحقیقاتی موسسه علوم ویزمن اسراییل، مدل‌های کاملی از جنین‌های انسان را از سلول‌های بنیادی کشت‌شده در آزمایشگاه ایجاد کرده‌ و آنها را خارج از رحم تا روز چهاردهم رشد دادند.

نتایج این آزمایش که در مجلهٔ "طبیعت" منتشر شده است نشان می‌دهد که مدل‌های جنین مصنوعی تمامی ساختارها و ویژگی‌های این مرحله را دارد که رشد این جنین را تضمین می‌کند.

دانشمندان، سلول‌های بنیادی انسان را که قادر اند به انواع مختلف سلول تبدیل شوند، با هم مخلوط کردند و دریافتند که حدود یک درصد خود را به ساختارهای "کامل" شبیه جنین‌ تبدیل کر‌دند.

این جنین‌های مدل تازه ساخته شده معادل جنین‌های یک هفته‌ای انسان اند و به مدت یک هفته دیگر در آزمایشگاه کشت شدند با این حال به دلیل سن جنین و اینکه مرحله مورد نیاز برای اتصال به دیواره رحم را گذرانده‌اند، از لحاظ بیولوژیکی امکان قرار دادن آنها در رحم و استفاده برای بارداری غیرممکن است.

در حالی که ساختارهای کوچک جنین‌های مدل با جنین انسان یکسان نیستند، پژوهشگران امیدوارند که این مدل‌ها بتوانند به روشن کردن اسرار مراحل اولیه رشد جنین انسان و دلایل ناشناختهٔ سقط جنین کمک کند.

جیکوب هانا، سرپرست این تحقیق می‌گوید که بیشترین چالش در ماه اول شکل‌گیری و معماری جنین است و این در واقع جعبه سیاه مشکلات بارداری است و جنین در هشت ماه باقی‌مانده، عمدتاً رشد می‌کند.

درک رشد اولیه جنین تنها یکی از کاربرد‌های مدل‌های مصنوعی جنین است. پیشنهاد دیگری که داکتر هانا در گفتگو با روزنامه گاردین شریک کرده است، ایجاد جنین‌های مدل از سلول‌های پوستی افراد بیمار است.

او می‌گوید که جنین‌های مدل را می‌توان برای یک ماه یا بیشتر رشد داد و سپس آنها شروع به رشد اندام‌هایی می‌کنند که می‌تواند به عنوان منبع سلولی برای پیوند به بیمار استفاده شود.

کاربرد دیگری که دانشمندان با تولید چنین مدلی در ذهن دارند استفاده از این جنین‌های مدل برای ارزیابی تاثیر احتمالی دواها بر روی جنین‌های واقعی انسان است.

از آنجایی که زنان باردار اغلب از آزمایش‌های کلینیکی کنار گذاشته می‌شوند، داکتران در مورد عوارض جانبی برخی از رایج‌ترین دواها و درمان‌ها بر روی زنان حامله و نوزادان تردید دارند.

هرچند رشد مدل‌های جنینی تا این مرحله به دلیل تمایز آنها از جنین واقعی قانونی است ولی ادامه رشد جنین فراتر از این نقطه، نگرانی‌های اخلاقی و طبی به دنبال دارد که باید حل و فصل شوند.