فلسطین برای کسب عضویت کامل سازمان ملل متحد تلاش می‌کند

ریاض منصور،‌ نمایندهٔ تشکیلات خودگردان فلسطین در ملل متحد

نمایندهٔ فلسطین در ملل متحد روز سه شنبه نهم جنوری (۱۹ جدی) گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین می‌تواند در سال روان میلادی در جستجوی عضویت کامل این سازمان باشد.

ریاض منصور، سفیر ادارهٔ خود گردان فلسطین در ملل متحد، به خبرنگاران گفت که چنین اقدام ''سرمایه‌گذاری برای صلح و سرمایه‌ گذاری برای نجات راه حل دو دولت [اسراییل و فلسطین] است."

مجمع عمومی ملل متحد در نومبر ۲۰۱۲ به عضویت ناظر غیر عضو برای فلسطین رای داد. این اقدام نمایندهٔ تشکیلات خودگردان فلسطین را قادر ساخت تا در بحث‌های این سازمان شرکت کند، اما از دادن حق رای برخوردار نبوده است. سازمان آزادی‌بخش فلسطین در سال ۱۹۷۴ میلادی به عنوان نهاد ناظر در این سازمان به رسمیت شناخته شد.

منصور گفته است که مقامات فلسطینی به حمایت کشور‌های عرب،‌ قبل از تصمیم نهایی مجمع عمومی ملل متحد، قصد دارند به شورای امنیت ملل متحد مراجعه کند، زیرا تصویب شورای امنیت برای عضویت کامل تشکیلات خود گران فلسطین در این سازمان بسیار مهم است.

برای اینکه تشکیلات خود گردان فلسطین عضویت کامل ملل متحد را کسب کند، نیاز به نه رای موافق در شورای امنیت دارد، آنهم در شرایطی که هیچ یک از پنج عضو دایمی این سازمان،‌ عضویت کامل آنرا ویتو نکند.

ایالات متحده که عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد است، از چندین دهه‌ به اینسو اقدامات و تصامیمی را در این شورا ویتو کرده است که یا بر اسراییل تاثیر منفی داشته و یا اسراییل از آن حمایت نکرده است.

پالیسی دیرینۀ واشنگتن همواره‌ به گونه‌ای بوده است تا مسایل مربوط به وضعیت نهایی میان اسراییل و فلسطین باید از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین حل و فصل شود تا به راه حل دو کشور-اسراییل و فلسطین دست یافت.

در سال ۲۰۱۲ میلادی زمانیکه وضعیت حقوقی ادارهٔ خود گردان فلسطین در مجمع عمومی ملل بروز می‌شد، در کنار اسراییل، ایالات متحد یگانه عضو شورای امنیت ملل متحد بود که به عضویت کامل فلسطین رای مخالف داد.

منصور تایید کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد مانع عضویت کامل تشکیلات خود گردان فلسطین در ملل متحد است. او به خبرنگاران گفت:‌ ''ما نیاز داریم راه حلی برای این مانع پیدا کنیم و آنرا از مسیر دور کنیم تا اینکه دولت فلسطین جایگاه واقعی خود را به عنوان کشور عضو ملل متحد به دست بیاورد.''

منصور همچنین گفت که وزیران خارجهٔ کشور‌های عرب در اواسط ماه مارچ با هم ملاقات خواهند کرد و دیدار آنان لحظه‌ٔ مهم برای تصمیم گیری در مورد زمان مراجعه به شورای امنیت خواهد بود.

این اظهارات منصور در حالی بیان شد که جنگ میان اسراییل و گروه حماس در نوار غزه وارد چهارمین ماه خود شده است. منصور تاکید کرد که در حال حاضر، اولویت تامین آتش‌بس است.

او در یک جلسهٔ مرتبط در مجمع عمومی ملل متحد خطاب به اعضای این سازمان و اسراییل گفت:‌ "اگر صلح می‌خواهید، آنرا با آتش‌بس آغاز کنید. آتش‌بس و آتش‌بس همین حالا."

در این جلسه، نمایندهٔ اسراییل گفت که آتش‌بس فقط به گروه حماس کمک‌ می‌کند تا قدرت خود را در نوار غزه حفظ کند. حماس از سال ۲۰۰۷ میلادی به اینسو، کنترول غزه را در اختیار داشته است.

گیلاد اردان، سفیر اسراییل در ملل متحد، گفت‌: ''آتش‌بس برای حماس یک پیروزی است. برای حماس یک فرصت است تا دو باره مسلح شود، تجدید قوا کند و بار دیگر قساوتی را مرتکب شود که در هفتم اکتوبر مرتکب آن شد. [آتش‌بس] یک چراغ سبز برای حماس است تا به حکمرانی ترور خود در غزه ادامه بدهد."

اردان همچنین از ملل متحد انتقاد کرد و گفت این سازمان به قربانیان اسراییلی حماس اعتنا نمی‌کند و فقط به فلسطینی‌ها در غزه اهمیت می‌دهد. او همچنین گفت که گروه حماس که از سوی ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی پنداشته می‌شود، با حملهٔ هفتم اکتوبر بر اسراییل، جنگ را بر انگیخت.

در همین حال، استیفن دوجاریک، سخنگوی انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد گفت که در مورد همه غیرنظامیان که در جنگ گیر مانده اند،‌ نگرانی دارد و تاکید کرد که از آغاز جنگ خواهان محافظت همه غیرنظامیان بوده است.

دوجاریک همچنین افزود که منشی عمومی ملل متحد همواره خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌های اسراییلی از نزد گروه حماس شده است؛‌ با اعضای خانواده‌های افراد گروگان گیر شده ملاقات کرده و هر اقدامی را انجام می‌دهد تا شرایط آزادی گروگان‌ها تسهیل شود.

دوجاریک همچنین گفت: ''فکر می‌کنم که کار ما به نمایندگی از غیر نظامیان در غزه منصفانه و برای همه شفاف است."