زنان روهینگیایی مورد تجاوز جنسی گروهی قرار گرفته اند—گزارش

دیده بان حقوق بشر گزارش داده است که زنان مسلمان روهینگیایی مورد تجاوز های جنسی گروهی از سوی سربازان میانمار قرار می گیرند.

دیده بان حقوق بشر با استناد به مصاحبه با ۵۲ زن مسلمان روهینگیایی که از خشونت های نظامیان میانمار به بنگله دیش پناهنده شده اند، گفته است که نظامیان میانمار بر شماری از زنان و دختران مسلمان روهینگیایی به صورت گروهی تجاوز جنسی کرده اند.

اسکای ویلر، پژوهشگر دیده بان حقوق گفته است که تجاوز جنسی یک "ویژگی ویرانگر" قوای امنیتی میانمار در راستای پاکسازی اقلیت های مسلمان در آن کشور می باشد.

خانم ویلر گفت "اعمال وحشیانۀ نظامیان برما، زنان و دختران بی شماری را به گونۀ وحشیانه آسیب رسانده است".

دیده بان حقوق بشر گفته است که به استثناه یک زن، همه کسانی که با آنها مصاحبه شده، قربانی تجاوز جنسی گروهی بودند.

صد ها مورد

دیده بان حقوق بشر همچنین با چندین سازمان خیریۀ که در بنگله دیش کمک های بشری را برای پناهجویان روهینگیایی فراهم می کند، صحبت کرده است، سازمان های که صد ها مورد تجاوز جنسی بر زنان مسلمان روهینگیایی را گزارش داده اند.

در این گزارش آمده است که شمار قربانیان تجاوز جنسی زنان مسلمان روهینگیایی ممکن به مراتب بیشتر باشد، اما زنان به دلیل "انگیزه های اجتماعی" خاموشی اختیار کرده اند.

عشرتهات اسلام، یکی از زنان روهینگیایی که در اکتوبر ۲۰۱۶ مورد تجاوز جنسی عساکر روهینگیایی قرار گرفت، می گوید "ناچارم با نفرت و انزجار مردم دست و پنجه نرم کنم و مردم از من روی می گردانند".

دیده بان حقوق بشر گفته است که شماری از زنان روهینگیایی پس از آنکه مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند، کشته شدند.

هالا ساداک، دختر ۱۵ سالۀ روهینگیایی به دیده بان حقوق بشر گفته است که سربازان میانمار او را جبراً از خانه اش بیرون آوردند، سپس بدن اش را در نزدیک یک درخت برهنه کرده و حدود ۱۰ مرد بر وی تجاوز جنسی کردند.

ساداک می گوید که "آنان مرا در همانجا رها کردند. زمانیکه برادر و خواهرم آمدن تا مرا با خود ببرند، آنجا زمین گیر شده بودم. آنان فکر کردند که مرده ام".

تاثیرات فزیکی و روانی

زنان روهینگیایی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند، علاوه بر افسردگی و اختلالات ناشی از تجاوز جنسی، از ضربات و زخم های غیر قابل تداوی رنج می برند—مثل پاره شدگی فرج، خونریزی و امراض انتانی.

از ۲۵ آگست ۲۰۱۷ تا حال، بیش از ۶۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی به دلیل خشونت از سوی قوای امنیتی میانمار، مجبور شدند منطقۀ راخین آن کشور را ترک کنند و به بنگله دیش پناهنده شوند. ملل متحده عملکرد قوای میانمار را به مثابۀ پاکسازی قومی خوانده است.

واکنش مقام ها

مقامات میانمیار همواره ادعای ارتکاب جنایت به شمول تجاوز جنسی و کشتار های فرا قضایی مسلمانان میانمار را رد کرد اند.

در ماه سپتمبر ۲۰۱۷، وزیر امنیت سرحدات میانمار همه گزارش های را رد کرد که گویا قوای امنیتی آن کشور مرتکب تجاوز جنسی شده اند.

دیده بان حقوق بشر به نقل از وزیر امنیت سرحدات میانمار گزارش داده است که "ثبوت کجاست؟ به این زنان که چنین ادعا می کنند، نگاه کنید. آیا کسی به آنان تجاوز جنسی خواهد کرد؟"

حکومت میانمار مسلمانان روهینگیایی را به حیث شهروند آن کشور نمی پذیرد و آنان را "بنگالی" خطاب می کند، یعنی آنان از بنگله دیش استند.