روسیه نام زیلینسکی را در فهرست افراد 'تحت تعقیب' درج کرد

روسیه نام ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین را در فهرست مجرمان تحت تعقیب این کشور درج کرد؛ اقدامی که کیف آن را نشانه‌ای از "یاس" مسکو خواند.

وزارت داخله روسیه نام زیلیسکی را روز شنبه چهارم می (۱۵ ثور) در فهرست افراد "تحت تعقیب" این وزارت درج کرد و بدون ارایه جزییات بیشتر گفت که رهبر اوکراین "بر اساس یک مادهٔ قانون جزا" تحت تعقیب است.

وزارت خارجه اوکراین در واکنش به این اقدام روسیه گفته است که این تصمیم مسکو نشان دهنده یاس دستگاه دولتی و تبلیغاتی روسیه است که راه دیگری برای جلب توجه افکار عمومی ندارد.

روسیه از زمان آغاز حملهٔ نظامی بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، زیلینسکی را هدف قرار داده است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه یک روز پس از اعزام نیرو به اوکراین در خطابهٔ تلویزیونی از اردوی اوکراین خواست تا زیلینسکی را سرنگون کند.

زیلینسکی سال گذشته گفت که حداقل از "پنج یا شش" سوقصد علیه خود، که خنثی شده اند، آگاه بوده است.

روسیه چندین سیاستمدار و شخصیت‌های خارجی را که شامل ده‌ها هزار نفر می‌شود، در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است.

اولکساندر پولیوک، فرمانده نیروهای پیادهٔ اوکراین و پیترو پروشنکو، رییس جمهور پیشین اوکراین نیز روز شنبه در فهرست تحت تعقیب روسیه شامل شدند.

روسیه در ماه فبروری حکم بازداشت کاجا کالاس، صدراعظم استونیا، و همچنین وزیر اطلاعات و فرهنگ لیتوانیا را به دلیل تخریب بناهای تاریخی دوران شوروی در آن کشورها صادر کرد.

روسیه همچنین حکم بازداشت کریم خان، سارنوال محکمهٔ بین المللی جرایم را نیز پس از آن صادر کرد که این محکمه در ماه مارچ سال گذشته حکم بازداشت پوتین را در ارتباط به اخراج کودکان اوکراینی، اعلام کرد.

مقامات اوکراینی می گویند که بیش از ۱۶ هزار کودک اوکراینی به طور جبری به روسیه یا مناطق تحت کنترول روسیه انتقال داده شده اند.

روسیه می‌گوید که این کار منحصراً برای محافظت از یتیمان و کودکان رها شده در منطقهٔ جنگ انجام شده است. برخی آنها دوباره با خانواده‌های خود یکجا شده اند.