امریکا: روسیه و چین در حال استقرار سلاح در فضا استند

ادارات استخباراتی و اردوی ایالات متحده هشدار می‌دهند که روسیه و چین بیش از پیش به پرتاب سلاح‌های فضایی نزدیک‌تر می‌شوند؛ تصمیمی که می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای بر توانایی امریکا برای دفاع از خود داشته باشد.

به گفتهٔ این ادارات روسیه و چین خصومت‌های طولانی مدت خود را کنار گذاشته و در صدد برتری بر ایالات متحده اند.

جف کروز، رییس ادارهٔ استخبارات دفاعی امریکا گفت: "من بر میزان فزاینده استفاده از قابلیت‌های ضدفضا تاکید می‌کنم. هم روسیه و هم چین استفاده از فضا را در مراحل اولیه، حتا قبل از درگیری، به عنوان قابلیت‌های مهمی برای بازدارندگی یا وادار کردن عملکردها می‌دانند. ما فقط باید آماده باشیم."

نگرانی‌ها در مورد مصوون بودن فضا در اوایل سال جاری افزایش یافته و قدرت‌های جهان همدیگر را به استقرار تسلیحات در فضا متهم کرده اند. آنان پیشنهادهایی را در برابر یک‌دیگر به هدف عدم تکثیر تسلیحات در فضا به ملل متحد پیشکش کرده اند.

مایک ترنر، رییس کمیتهٔ استخبارات مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده در اوایل سال جاری خواستار غیرمحرم ساختن تمام اطلاعات مربوط به قابلیت جدید ضد ماهواره‌ای روسیه از جمله استقرار سلاح هسته‌ای در فضا شد.

اخیراً ترنر هشدار داد که ایالات متحده ناآگاهانه در حال نزدیک شدن به یک فاجعه است. او گفت که روسیه در آستانهٔ استقرار سلاح هسته‌ای در فضا است که هزینه‌های زیادی بر اقتصاد و اردوی ایالات متحده تحمیل می‌کند.

قصر سفید بارها گفته است که مقامات امریکایی از برنامه‌های روسیه آگاه است و مسکو هنوز قابلیت استقرار سلاح هسته‌ای در فضا را به دست نیاورده است.

اما رییس ادارهٔ استخبارات دفاعی امریکا روز چهارشنبه ۱۷ جولای (۲۷ سرطان) در یک کنفرانس خبری با تاکید بر این موضوع گفت: "ما تقریباً یک دهه است که قصد روسیه برای طراحی توانایی قرار دادن یک سلاح هسته‌ای در فضا را دنبال کرده‌ایم. آنها تا جایی پیش رفته اند که فکر می کنیم در حال نزدیک شدن به این هدف استند."

او افزود که روس‌ها "قصد کاهش سرعت ندارند و تا زمانی که عواقبی نداشته باشد، سرعت خود را کاهش نخواهند داد."

مقامات روسیه و چین هنوز به درخواست های صدای امریکا برای واکنش به آخرین اتهامات ایالات متحده پاسخ نداده اند، اما هر دو کشور بارها انتقادات ایالات متحده از سیاست های فضایی خود را رد کرده اند.

در ماه می، سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نگرانی های ایالات متحده در مورد تلاش مسکو برای قرار دادن تسلیحات هسته‌ای در فضا را به عنوان "اخبار جعلی" رد کرد.

اما سفارت چین در واشنگتن اذعان کرد که "مشکلات" در خصوص فضا بین امریکا و چین وجود دارد، اما هرگونه ادعا در مورد عملکرد خصمانهٔ چین در فضا را رد کرد.

لیو پینگیو، سخنگوی این سفارت در ایمیلی در پاسخ به پرسش صدای امریکا نگاشته است: "چین همیشه از استفاده صلح‌آمیز از فضا حمایت می‌کند، با تسلیحات فضا یا مسابقه تسلیحاتی در فضا مخالف است و فعالانه در جهت ایجاد جامعه‌ای با آیندۀ مشترک برای بشر در فضا کار می‌کند."

لیو گفت: "ایالات متحده روایتی در مورد به اصطلاح تهدید ناشی از چین در فضا را برای توجیه افزایش نظامی خود جهت تسلط بر فضا، ترویج می‌کند. این تنها تصویر دیگری از چگونگی تمایل ایالات متحده به ذهنیت جنگ سرد و انحراف مسوولیت است."

اما باوجود موضع بیجینگ، جف کروز، رییس ادارهٔ استخبارات دفاعی امریکا روز چهارشنبه گفت که گسترش سریع چین در حوزه فضایی بسیار نگران کننده است.

کروز افزود: "چین تنها کشوری است که حتا بیش از ایالات متحده دارای دوکتورین و استراتیژی فضایی است و آنها آموزش و استفاده از قابلیت‌های فضا و ضدفضا را به گونه‌ای انجام می‌دهند که ما در جای دیگر نمی‌بینیم."

استیفن وایتنگ، فرمانده نیروهای فضایی ایالات متحده در این کنفرانس خبری گفت: "چین در حال ساخت یک جال کشتار ... در فضا است."

وایتنگ افزود که آنها در شش سال گذشته تعداد ماهواره‌های استخباراتی، نظارتی و کشفی خود را به منظور یافتن و ردیابی هدف و درگیر کردن نیروهای امریکایی و متحدانش در سراسر اقیانوس هند و آرام، سه برابر کرده‌اند.

او گفت: "آنها ماهواره‌های بیشتری را در مدار قرار می‌دهند. ما می‌خواهیم راهی برای صحبت با آنها در مورد مصوونیت فضا داشته باشیم تا بتوانیم به طور موثر عمل کنیم و هیچ گونه ارتباط نادرست یا اقدامات ناخواسته‌ای که باعث سو تفاهم می‌شود، نداشته باشیم."

فضا یگانه عرصه‌ای است که ایالات متحده و روسیه با وصف روابط پرتنش، همکاری شان را در این زمینه حفظ کرده اند. هر دو کشور فضانوردان یک‌دیگر را به ایستگاه بین‌المللی فضایی انتقال داده و فضانوردان در این ایستگاه یکجا با هم زیسته و کار می‌کنند.