روسیه: در رابطه به موضوع تایوان از چین حمایت می‌کنیم 

وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین و سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه

سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه، روز پنجشنبه سوم اکتوبر (۱۲ میزان) گفت که مسکو در ارتباط به موضوع تایوان و سایر مسایل آسیایی، در کنار چین می‌ایستد.

لاوروف در مقاله‌ای که روز پنجشنبه در روزنامهٔ دولتی "روسی کایا گازیتا" نشر شد، رویکرد بیجنگ در قبال جنگ اوکراین را ستود و گفت که "هر دو کشور می خواهند مشکلاتی را از بین ببرند که مسکو می‌گوید درعقب این تنش‌ نهفته است".

در این مقاله که به مناسبت ۷۵مین سالروز روابط دپلوماتیک روسیه با چین نشر شده، لاوروف گفته است که مسکو و بیجنگ در بخش ارزیابی خطرات مرتبط با پیشرفت غرب در منطقهٔ آسیا-پسیفک، موقف نزدیک دارند.

لاوروف نگاشته است: "ایالات متحده و ماهواره‌هایش عمداً وضعیت را در تنگهٔ‌ تایوان به هم می‌زنند."

او اتهام وارد کرد که ایالات متحده با وجود آنکه پالیسی "چین واحد" را به رسمیت می‌شناسد، برخلاف آن، روابط خود را با ادارهٔ تایوان تقویت می‌کند.

هدف لاوروف از پالیسی مرکزی حکومت چین است که می‌گوید تنگهٔ تایوان بخشی از خاک این کشور است.

شی جینپنگ، رییس جمهور چین، به کرات تعهد کرده است که تایوان را دوباره با خاک چین ملحق خواهد کرد، جزیرهٔ که حکومت آن از زمان به قدرت رسیدن کمونیست‌ها در سال ۱۹۴۹، توسط ملی‌گرایانی که با آنجا فرار کرده بودند، رهبری می‌شود.

چین تقریباً همه روزه حضور طیاره های جنگی، طیاره های بی‌سرنشین و کشتی‌های جنگی خود را در اطراف تایوان حفظ کرده است.

بیجینگ گفته است که برای الحاق تایوان با خاک این کشور اگر نیاز افتد به زور نیز متوسل خواهد شد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در حالی کمک دفاعی ۵۶۷ میلیون دالری را به تایوان منظور کرد، که چین فشارهای سیاسی و نظامی خود را بر این جزیرۀ خودمختار افزایش داده است.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بایدن، وزیر خارجۀ ایالات متحده را موظف کرده است تا به ارزش ۵۶۷ میلیون دالر تجهیزات از وزارت دفاع این کشور را به تایوان تحویل دهد و آموزش‌های نظامی را نیز به نیروهای تایوانی فراهم کند.